Oordopjes bij popconcerten steeds normaler

Door Marz667 op 23 augustus 2007 - 11:19 1 Het taboe op het dragen van oordopjes om het gehoor te beschermen tijdens popfestivals en concerten lijkt te verdwijnen. Bezoekers van het dancefestival Mysteryland kunnen komend weekeinde transparante plastic oordoppen op maat laten maken. ‘Veel populaire dj’s dragen ook oordoppen, dat helpt’, zegt directeur Robbert van Els van producent Filterz, dat zijn afzet het afgelopen jaar zag verdubbelen.

Op Lowlands, afgelopen weekend, viel op hoeveel bezoekers oordoppen droegen. Raoul Golshani, bedrijfsleider bij poppodium Paard van Troje in Den Haag, signaleert ook een ommekeer. ‘Werd vroeger nog gevraagd of je geopereerd was als je met oordoppen liep, nu zie je ze bij ons in de zaal steeds vaker. Ons personeel draagt ze ook.’ Een poll op de website van muziektijdschrift OOR bevestigt het beeld: 45 procent van de 4.177 stemmers zegt ‘soms’ of ‘ja, natuurlijk’ op de vraag of zij oordoppen indoen bij een concert.

Audioloog Jan de Laat van het Leids Universitair Medisch Centrum, betrokken bij de Nationale Hoorstichting, is blij met de kentering. Aan de reacties op de voorlichtingswebsite www.oorcheck.nl en aan zijn patiënten merkt De Laat dat er een mentaliteitsverandering gaande is. ‘In het begin reageerden jongeren op gehoorbescherming met ‘dat moet ik niet’. Nu nemen ze het onderwerp serieuzer.’

Ga je net zo hard op festivals als wij?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Festivalinfo logo nieuw5

NAGENIETEN VAN LOWLANDS EN PUKKELPOP!Lowlands en Pukkelpop zitten er helaas weer op. Maar zoals je al vroeg begint...

nsstationnews.jpg8

SNEAK PREVIEW DEBESCHAVING OP UTRECHT CS Op 30 augustus treden in de hal van Utrecht Centraal tijdens de avondspits...

REACTIES

Avatar Marz667
do 23 aug 2007 11:26

Marz667 Dat ze zoveel waarde hechten op de polls bij OOR, haha. Daar heb ik ook iets van 5x op gestemd..

 0
Avatar ErikLuyten
do 23 aug 2007 11:32

punkr Ik draag al anderhalf jaar bij elk concert oordoppen. Niet op maat gemaakte nog helaas, maar 'gewone' Alpine van 20 euro. Die gele dingen werken niet om de schadelijke tonen eruit te filteren, deze wel :) Daarbij is het geluid een stuk zuiverder dan zonder, dus ik zal nooit meer geen oordoppen dragen :)

 0
Avatar Rockolinde
do 23 aug 2007 11:47

Rockolinde Nou, Punkr, da's flink duur, 20 euro!!! Maar ik ben 't ook van plan, aangezien ik onderlaatst gewoon echt PIJN aan m'n oren had toen ik iets te dicht bij de boxen in de buurt stond. Mijn hemel. Maar waar koop je die dure krengen dan?

 0
Avatar Gazzo
do 23 aug 2007 11:50

Gazzo ga al 15jaar naar shows en ben nog altijd niet doof. Fuck onderzoeken :p

 -1
geen avatar
do 23 aug 2007 11:54

jochem bij een Audicien.

Ik heb zelf al een jaar op maat gemaakte doppen, het kost wat (160euro voor een setje) maar dan heb je ook wat! Daar kan je trouwens ongeveer 5 jaar mee door.

Perfecte pasvorm, en het geluid blijft gewoon goed, wordt vaak zelfs beter met doppen in.

 0
Avatar Pietsie
do 23 aug 2007 12:02

Pietsie Ik gebruik al een aantal jaar ook Alpine oordoppen, type Musicsafe. Deze kosten 23-25 euro en zijn bijvoorbeeld te koop bij Feedback en Staffhorst (google eens).

Ik heb ze tegenwoordig bijna altijd in bij concerten, met als voornaamste het (te) harde geluid (en daardoor regelmatig overstuurd).

Op maat gemaakte oordoppen heb je voor 100 euro lees ik, daar ga ik binnenkort maar eens voor shoppen.

En kom op ... 20 euro is toch goed te betalen?

 1
Avatar Marz667
do 23 aug 2007 12:06

Marz667 Gazzo schreef:
ga al 15jaar naar shows en ben nog altijd niet doof. Fuck onderzoeken :p

Maar wij gaan ook gewoon nooit naar harde concerten, dus dat scheelt :)

 0
Avatar bas.assink
do 23 aug 2007 12:08

bas.assink Ik draag nu al bijna een jaar oordoppen van Alpine, destijds gekocht voor 30 euro bij een muziekwinkel. Het bevalt erg goed. Het geluid is super en ik heb de dag erna geen piep meer in mijn oren. Echt een aanrader.

 0
Avatar Rockin`_Nijntje
do 23 aug 2007 12:08

Rockin`_Nijn.. Ik vind dat oordoppen dragen inderdaad heel gewoon moet zijn. Ik was er anders wel blij mee tijdens Manson op Pinkpop, die bas stond dusdanig hard dat men een flinke gehoorsbeschadiging kon oplopen.

 0
Avatar Martijn86
do 23 aug 2007 12:19

Martijn86 WELK TABOE?

Ik heb altijd oordopjes gedragen! Dat er nou een paar macho's zijn die niets om muziek geven als ze ouder zijn!

Ik heb nooit het gevoel gehad dat er een taboe was voor het dragen van die dingen! Ik heb zelf een duurder type (Eartech) die het geluid niet vervormt maar alleen dimt en ik draag ze afhankelijk van mijn positie in het publiek. Als je een echte muziekliefhebber bent doe je dat gewoon want de effecten zijn niet onmiddellijk merkbaar maar wel als je ouder word en dan wil ik nog steeds kunnen genieten van alle mogelijke klanken!

 1
Avatar Siego
do 23 aug 2007 12:38

Siego inderdaad zeg, een TABOE op het dragen van oordoppen??

 0
geen avatar
do 23 aug 2007 12:43

Albert Ze kunnen natuurlijk ook gewoon het geluid minder hard zetten...

 -1
Avatar ErikLuyten
do 23 aug 2007 12:47

punkr Rockolinde schreef:
Nou, Punkr, da's flink duur, 20 euro!!!
Liever 20 euro kwijt dan doof.. je doet het wel ergens voor :)

 0
Avatar Idlewild
do 23 aug 2007 12:48

Idlewild Idd, bij sommige concerten op LL stond het geluid zo hard dat het niet eens meer goed te horen was in de tent, wat is daar het doel nou weer van?!

 0
Avatar Rockolinde
do 23 aug 2007 13:02

Rockolinde
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon het geluid minder hard zetten...

Idd, bij sommige concerten op LL stond het geluid zo hard dat het niet eens meer goed te horen was in de tent, wat is daar het doel nou weer van?!

 0
Avatar Benny
do 23 aug 2007 13:08

Benny ik doe het soms erin.....

als het me echt teveel word hahaa

 0
Avatar lonneke_
do 23 aug 2007 13:22

lonneke_ Wel eens in de innocent gweest? Daar staat de muziek pas hard, maar wel altijd vette bandjes!

 0
Avatar jos_theboss22
do 23 aug 2007 14:48

jos_theboss22 ik zit er over te denke om eens een keer oordopjes te gaan dragen.

 0
Avatar ErikLuyten
do 23 aug 2007 14:51

punkr camieliej schreef:
Albert schreef:
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon het geluid minder hard zetten...


Helemaal mee eens. Dan zijn oordoppen niet eens meer nodig en is de kans op gehoorbeschadiging helemaal weg. Zelf heb ik ze nog niet, te lui om te kopen. Maar moet het toch echt gaan doen. Laatst bij evanescence in de lotto arena ging ik echt dood. Niet normaal.Geen optie, waarom? Geluid zachter, dan hoor je mensen praten, meezingen, biertje bestellen aan de bar, etc.

 0
Avatar skabuoy
do 23 aug 2007 16:03

skabuoy Martijn86 schreef:
Als je een echte muziekliefhebber bent doe je dat gewoon want de effecten zijn niet onmiddellijk merkbaar maar wel als je ouder word en dan wil ik nog steeds kunnen genieten van alle mogelijke klanken!
Helemaal mee eens! Ik kom er op mijn 80e liever achter dat het dragen van oordopjes nutteloos was, dan dat ik op mijn 80e alleen nog in gebarentaal kan communiceren. Ik heb geen flauw idee hoe lang ik al oordopjes gebruik, maar toch zeker een jaar of 5.

 0
Avatar skabuoy
do 23 aug 2007 16:06

skabuoy En dat 'taboe' klopt wel aardig... Toen ik begon met oordopjes werd ik raar aangekeken. Oordopjes waren voor mietjes.
Niet dat ik me daar ooit van aan heb getrokken, maar het bevestigt wél het beeld dat wordt geschetst in het artikeltje.

 0
Avatar Obey-Your-Master
do 23 aug 2007 16:28

Obey-Your-Ma.. ik gebruik ALTIJD standaard oordoppen bij concerten.. als je gewoon goeie oordoppen koopt kost het wat maar hep je geen last van je oren na een concert en hoor je alles gewoon goed!=D ideaal gewoon!! en trouwens: taboe?? so what XD taboes bestaan om mee te fucken!!

 0
Avatar Obey-Your-Master
do 23 aug 2007 16:33

Obey-Your-Ma.. punkr schreef:
Geen optie, waarom? Geluid zachter, dan hoor je mensen praten, meezingen, biertje bestellen aan de bar, etc.

Dat valt ook wel mee.. als je kijkt hoe hard het soms gaat.. dat is onnodig.!! vaak kan het best een paar decibelletjes minder..

 0
Avatar Blackie
do 23 aug 2007 16:34

Blackie Ik ben verplicht op school oordoppen te dragen.. Tis niet echt handig als ik op me 30ste al doof ben. Niet echt handig als ik in een studio werk of geluid doe van een concert... Dus hoop dat in de toekomst die dingen gewoon gratis worden uitgedeeld bij concerten/festivals zoals je al zie voor Mysteryland.

 1
Avatar princess
do 23 aug 2007 19:22

princess na Werchter was ik letterlijk bijna een week mijn gehoor kwijt.. daar was ik superhard van geschrokken dus ik wilde graag voor Pukkelpop oordoppen laten maken, maar natuurlijk niks meer van gekomen.. maar vooral bij the Hives had ik zooo veel last van de muziek dat ik gewoon met propjes wc-papier in mn oren heb gelopen het grootste gedeelte xD zelfs dat scheelde al een hoop (en mn haar hing er toch overheen dus je ziet het niet) maar idd, ze moeten gewoon ECHT het geluid wat minder zetten.. als je vanuit je tent op de camping alleen de bas kunt horen en dan nog ligt te dreunen op de grond, is er toch een beetje iets mis lijkt me..

 0
Avatar SNWH
do 23 aug 2007 19:23

SNWH Obey-Your-Master schreef:
punkr schreef:
Geen optie, waarom? Geluid zachter, dan hoor je mensen praten, meezingen, biertje bestellen aan de bar, etc.

Dat valt ook wel mee.. als je kijkt hoe hard het soms gaat.. dat is onnodig.!! vaak kan het best een paar decibelletjes minder..

Idd, mijn ervaring vooral met geluidsmensen uit de VS bij metalbands is veelal absurd HARD. Zelf al doof en met een grijs andere mensen hun oren zien bedekken...grrr
Oordoppen..tja..Het komt er nooit van. En ze zijn zo duur (op maat gemaakt iig).
Zijn die van 20/30 euro van hierboven echt goed genoeg als je niet te vaak een luid concert bezoekt?

 0
Avatar ErikLuyten
do 23 aug 2007 20:15

punkr SNWH schreef:
Zijn die van 20/30 euro van hierboven echt goed genoeg als je niet te vaak een luid concert bezoekt?
jep :) die gele dingen dempen het geluid, de '20-euro'dingen dempen en filteren schadelijke tonen eruit, de op maat gemaakte zitten daarnaast beter en filteren nog beter. Je kunt overigens ook véél beter mensen horen praten als je ze in hebt tijdens een concert

 0
Avatar Angel-a
do 23 aug 2007 21:06

Angel-a Eerst had ik die gele dingen; maar die zaten echt kut en je hoorde het wel zachter maar niet zo goed meer. Nu heb ik sinds paar maanden doppen van "Beter Horen" voor 15euro speciaal voor concerten, en ze zijn echt een aaanrader! Je hoort het zachter en beter, + je kan praten met mensen. Wat moet je nog meer...

 1
Avatar takusam
do 23 aug 2007 21:06

takusam meestal draag ik wel oordoppen

 0
Avatar Kwadi
do 23 aug 2007 21:37

Kwadi Ik kan me nog herrineren hoe ik terugkwqam van dream Theater @ FoR.

Bah, ik heb echt een halfuur niks meer gehoord. o_0

Die van beter horen wil ik ook gaan halen, voor me eerst volgende concertje. Heb nu niks op het programma staan, maar bij het eerstvolgende concert haal ik ze.

Nu werk ik met zeer relaxe gele dopkes, maar die maken het geluid kutter. En dat is bij sommige bands echt een domper.

 0
Avatar Obey-Your-Master
do 23 aug 2007 23:47

Obey-Your-Ma.. Kwadi schreef:
Nu werk ik met zeer relaxe gele dopkes, maar die maken het geluid kutter. En dat is bij sommige bands echt een domper.
Die gele "herrie stoppers" vind ik ronduit kut! als je die in hebt hoor je alleen nog maar bas! bij Lamb Of God in Lantaarn werden die uitgedeeld.. ik heb veel mensen ze in zien doen bij Devildriver en na 2nummers weer uit zien doen.. dat zijn gewoon kutdingen.. die van Alpine zijn superrelaxed.. voor mn opleiding moet ik nieuwe laten maken.. 100 euro ofzo geloof ik... maarja.. als je geluidsman wil worden moet het toch!!

 0
Avatar metaalerik
vr 24 aug 2007 11:10

metaalerik Ik draag nu een paar maanden dopjes van 25 euro bij concerten en festivals. De bewakers bij Wacken dachten alleen dat ik iets zeer gevaarlijks mee wilde smokkelen in dat kleine blauwe hoesje want ik moest hem steeds openmaken xD.

 0
Avatar E-Clect-Eddy
vr 24 aug 2007 11:37

E-Clect-Eddy Donderdag bij LOW (Tivoli de Helling) geen oordopjes nodig gehad LOL

Maar sinds dit jaar neem ik wel één oordopje (nog van mijn diensttijd) mee naar concert waarvan ik vermoed dat ze erg luid zijn of heel veel mensen zijn. Als het erg vol is dan wil het nog wel eens lukken om vlak voor de speakers (bv Paradiso) een plekje te bemachtigen. Omdat ik vaak aan de linker kant van heb podium heb gestaan begin ik wel last te krijgen van dat oor. Ik doe 'em ook in als het geluid heel erg hard EN blikkerig klinkt. Mij is verteld dat dit blikkerige komt vanwege het 'richten' van het geluid, om overlast aan de omgeving te vermijden of om minder Watts te hoeven gebruiken. Weet niet of dat klopt. Bescherming heb ik eigenlijk alleen nodig als de snare er te hard in is gemixed of als de guitaren te veel overstuurd zijn. Maar ja als je een beetje van Industrial en Noise houdt dan hoort dat er wel bij. Ik denk wel dat er sprake is geweest van taboe. Juist omdat sommige muziekstromingen inderdaad bekend staan om het volume en als je dan daar gaat staan met oordopjes keek men je vreemd aan. Maar je ziet ze steeds vaker meestal omdat nu bijna al het personeel het draagt. Twee oordopjes in vind ik niet nodig en vooral niet prettig. Helaas zijn er volksstammen kwebbelaars tijdens concerten dat je blij bent dat het volume wat hoger staat want anders hoor je de zang niet eens. Welke muts gaat er nu voor het podium staan bellen!! Of oetlullen die het nodig vinden om elk nummer af te kraken terwijl het gespeeld wordt. Rot toch op!!! Ga ergens achteraan staan, blij de bar of blijf thuis.

 1
Avatar Beuzel
vr 24 aug 2007 13:58

Beuzel Ik draag ook al jaren lang oordopjes bij concerten. Ik wil ook nog altijd echt goede oordoppen laten maken(speciaal laten afmeten op je oor) Zelfs bij het uitgaan draag ik oordopjes,omdat de muziek er zo hard staat!

 0
Avatar skabuoy
vr 24 aug 2007 16:40

skabuoy E-Clect-Eddy schreef:
Of oetlullen die het nodig vinden om elk nummer af te kraken terwijl het gespeeld wordt. Rot toch op!!! Ga ergens achteraan staan, blij de bar of blijf thuis.
Hear, hear!!
Is soms hoogst irritant inderdaad, pratende mensen bij een concert. Af en toe heb ik de neiging om me om te draaien en me met de discussie te bemoeien, en dat is MET oordopjes in. Ik kom voor de band, en niet voor hun geleuter. Blijf thuis en koop een live-cd.

 0
Avatar Kwadi
vr 24 aug 2007 21:08

Kwadi Obey-Your-Master schreef:
Kwadi schreef:
Nu werk ik met zeer relaxe gele dopkes, maar die maken het geluid kutter. En dat is bij sommige bands echt een domper.
Die gele "herrie stoppers" vind ik ronduit kut! als je die in hebt hoor je alleen nog maar bas! bij Lamb Of God in Lantaarn werden die uitgedeeld.. ik heb veel mensen ze in zien doen bij Devildriver en na 2nummers weer uit zien doen.. dat zijn gewoon kutdingen.. die van Alpine zijn superrelaxed.. voor mn opleiding moet ik nieuwe laten maken.. 100 euro ofzo geloof ik... maarja.. als je geluidsman wil worden moet het toch!!
Nice opleiding :)

Ik heb mijn gele schuimpies van me werk gejat. Deze zijn anders als die dingen in de winkel. Ze zijn igg beter als dat ;p

Mja, ik haal bij beter horen wel die andere concertdopjes.

 0
Avatar SNWH
vr 24 aug 2007 21:23

SNWH Juist, dat ligt hier om de hoek. Ga ik morgen nog halen.

 0
Avatar Obey-Your-Master
za 25 aug 2007 09:16

Obey-Your-Ma.. volgens mij heeft dit nieuwsbericht veel mensen laten nadenken en oordopjes kopen ofniet XD goed bezig Festivalinfo ;) lol

 0
Avatar Kwadi
zo 26 aug 2007 01:08

Kwadi Misschien een idee voor ene prijsvraag?
Win custum made oordopkes ;p

 0
Avatar iezZ
zo 26 aug 2007 13:35

iezZ Gister Soulfly op huntenpop gezien. geluid stond VEEL te hard. Ik denk dat ik oordopjes ook ga overwegen..

 0
Avatar skabuoy
zo 26 aug 2007 14:09

skabuoy goede tip voor de mensen die ze vanavond gaan zien... ;-)

 0
Avatar evabakker
zo 26 aug 2007 14:47

evabakker Ik vergeet ze vaak mee te nemen, het is niet het eerste waar ik aan denk als ik naar een concert ga. Nu sta ik ook niet vaak vooraan, maar als ik vind dat ik oordopjes nodig heb omdat ik dichtbij boxen sta ofzo haal ik ze bij de kassa. Bij de meeste concertzalen kun je ze wel krijgen, vaak zelfs gratis.
Dat die gele dingen de schadelijke geluiden niet weren, is niet waar. Ze gaan juist de schadelijke tonen wél tegen, maar die duurdere van 20 - 25 euro filteren nog iets meer en je houdt er een beter geluid aan over.
Wat ik wel altijd irritant vind, is de oordoppen weer uitdoen als het concert afgelopen is, dan lijkt het of iedereen heeeel hard praat :P

 0
Avatar Marz667
zo 26 aug 2007 15:13

Marz667 Kwadi schreef:
Misschien een idee voor ene prijsvraag?
Win custum made oordopkes ;p

Ghehe, stel jij ze dan ter beschikking ;)?

 0
Avatar Musiquefreak
zo 26 aug 2007 16:52

Musiquefreak Hm misschien wel een goed ideee. Op Lowlands werd ik onderhand de tent uitgeblazen bij Goose, en heb er nog de hele week een PIEEEEEEEEEEEEP in mijn oren van overgehouden.

 0
Avatar Darkfiber
zo 26 aug 2007 20:38

Darkfiber ik heb al jaren oordopjes in.
en inderdaad pas sinds kort kijken mensen me niet meer gek aan als ik ze in doe.
ik ga vaak met vast clubje mensen naar concerten en ben de enige die muggen nog kan horen zoemen :)
zal daar toch iets mee te maken hebben :)

 0
Avatar jimmyeatworld
ma 27 aug 2007 01:52

jimmyeatworld ik heb nooit behoefte gehad om ze te dragen eigelijk

 -1
Avatar Von
ma 27 aug 2007 10:03

Von Goede oordoppen hoeven niet duur te zijn, Alpine heeft speciale dopjes voor muziek, dat kost je ongeveer 20 euro. Je kunt er behoorlijk lang mee doen én uiteindelijk is het goedkoper dan de eigen bijdrage van gehoorapparaten, die je zonder oordoppen echt kan gaan aanschaffen als je rond de 45 bent.

 0
geen avatar
ma 27 aug 2007 13:12

wolfje Waar kun je die Alpine oordoppen kopen? :)

 0
geen avatar
ma 27 aug 2007 18:36

smoor oordoppen gaan ten koste van de kwaliteit!

 -1
Avatar skabuoy
ma 27 aug 2007 20:23

skabuoy Welke kwaliteit? Die van je gehoorsbeschadiging?

 0
Avatar Obey-Your-Master
ma 27 aug 2007 21:16

Obey-Your-Ma.. wolfje schreef:
Waar kun je die Alpine oordoppen kopen? :)
gewoon bij je muziek(instrumenten)winkel.. en ik dacht op festivals.. op Arrow2006 heb ik ze zien liggen.. maar op Fields of Rock 2007 niet.. xD

 0
Avatar Reinaud
ma 27 aug 2007 22:22

Reinaud voor de mensen rond assen, of drummers uit de iets verdere omgeving: Bij Hit-it in roden kan je ze kopen :) verder bij grote winkels zoals tonika wel. Vast ook wel bij elke muziekspeciaalzaak... take a look around :')

 0
geen avatar
di 28 aug 2007 18:59

wolfje ok thnx! ik woon in buurt van assen ^^

 0
Avatar Toon
di 28 aug 2007 22:20

Toon Ikzelf heb al een tiental jaar last van tinnitus (oorsuizen) na een rock-concert. Sindsdien draag ik bij elk optreden oordopjes (van die kneedbare wasbolletjes, voor minder dan 5 euro te verkrijgen bij de apotheek). Die zie je bijna niet zitten en zorgen ervoor dat 'het luidste' weggefilterd kan worden.

Ik ga liever nog jaren naar concerten met oordopjes, dan dat ik binnenkort doof ben.

PS: en oorsuizen, da's niet om te lachen hoor

 0
Avatar MetalTuupLimburg
do 30 aug 2007 15:45

MetalTuupLim.. Is bij mij 't zelfde. 5 jaar geleden had ik na een concert van Manowar een paar dagen last van een fluittoon in m'n oren en sinds ik zelf bij een band ging had ik die constant. Ondertussen gebruik ik al een jaar of 3 overal oordoppen en vraag ik me af hoe ik ooit zonder die dingen heb kunnen repeteren. Maar ja die fluittoon gaat nooit meer weg en is vooral 's nachts behoorlijk irritant.

 0
geen avatar
wo 14 jul 2010 15:33

Willemijn13 En late reactie :-) Ik draag proplugs. http://www.oordoppen.com zijn met 22 euro misschien net iets duurder maar ze zitten wel prettig. Ik heb kleine oren en had met andere oordopjes altijd last dat het niet goed past.

 0

REAGEREN

REAGEREN?
Het is mogelijk op dit nieuws te reageren.
Je moet wel even inloggen met je Agendainfo account.
Nog geen Agendainfo account?
Hier kan je een Agendainfo account aanmaken.