RECENSIE: Mooi Wark - Bok 'm D'r Op!

Mooi Wark – Bok ‘m d’r Op
2008-01-23 Mooi Wark heeft zijn naam in het feesttentencircuit al behoorlijk gevestigd. Bok ’m d’r Op is dan ook alweer hun achtste album. Grote voorbeeld is Normaal en dat is vanaf de eerste noot te horen. In het eigen dialect nummers schrijven en dan daar een no-nonsense muzikaal rock- ’n roll sausje overheen gieten, dat is het recept van Mooi Wark. Boerenrock avant-la-lettre. Teksten over blote konten, bier, stappen en uh... bier. Geen onnodige pretenties of ingewikkelde liedjes, Mooi Wark weet waar zijn kracht ligt en die kracht zal waarschijnlijk het best tot zijn recht komen in dampende feesttenten.

Bok ‘m d’r Op is wat betreft Mooi Wark niets nieuws onder zon. En waarom zouden ze ook? De heren stonden inmiddels al een keertje of drie op de Zwarte Cross, speelden in het Gelredome en zijn inmiddels ook al redelijk bekende gasten op de nationale radio. Rechttoe rechtaan gitaarriffs en een band die de beginselen van de rock ’n roll goed onder de knie heeft. Pak daarbij de simpele, humoristische en directe teksten en Mooi Wark is in twee regels getypeerd.

”Met bier van de tap, giet het altied rap” uit ‘Bier Van De Tap’ of ”We hebben schijt an regels jalalalalalala” uit ‘Schijt aan regels' of tekstueel hoogtepunt ”We zingen en we springen en we dansen in het rond, In de blote kont, in de blote kont” uit ‘In De Blote Kont’, om maar eens een dwarsdoorsnede te geven van de belevingswereld van Mooi Wark. Dit is inderdaad muziek die het beste zal gedijen in een tent, met heel veel bier, blote buiken en nog meer bier. Heel serieus moeten we het dan zeker ook niet nemen. Af en toe doet men een poging om een serieuzere toon aan te slaan, zoals op het meer ingetogen ‘Van Het Platteland’ of op afsluiter ‘Wij Gaon Naar huis’, maar hier zit duidelijk niet de kracht van Mooi Wark. De serieuze toon houdt meestal ook niet zo lang stand, omdat een nummer erna weer snel korte metten gemaakt wordt met bijvoorbeeld kakkers: ”Kakkers daor mot ik niks van weten, kakkers spuul ze deur de plee”. Oké, dat is dan ook weer duidelijk.

Waar hun grote voorbeelden Normaal er toch met enige regelmaat in slagen om de clichés van de boerenrock te verlaten door aan te tonen ook gewoonweg mooie liedjes te kunnen maken met mooie en serieuze teksten, blijft Mooi Wark toch wel erg hangen in die clichés. Maar ach, wie maalt daarom, clichés hebben het ook nodig af en toe bevestigd te worden en dat doet Mooi Wark met verve. Gewoonweg "Bok ‘m d’r op, wij goan vanavond stappen, bok ‘m d’r op, lekker pilsjes happen, bok ‘m d’r op, wij wilt rock –n roll”.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Mooi Wark Label:CNR Records
Superbutt – Black Soup

Superbutt - Black SoupAfkomstig uit Boedapast kan Superbutt al spreken van een mooie cv. Black...