RECENSIE: Rapalje - Spades

rapalje-spade
2005-02-21 Het hoesje van een CD is een beetje het visitekaartje van een band. Rapalje heeft dit erg letterlijk opgevat; in het verder ook erg fraai vormgegeven hoesje zitten vier visitekaartjes in de vorm van speelkaarten, met hierop de bandleden afgebeeld als speelfiguren.
Rapalje besteedt over het algemeen wel aandacht aan de vormgeving van het CD hoesje, zo zaten eerder uitgebrachte schijfjes al in houten boxjes en linnen boekjes.

Deze Groningse band maakt Keltische Folk op ‘eigenwijze wijze’. Dieb, William en Maceál, de drie bandleden van Rapalje, worden op Spades bijgestaan door doedelzakspeler David Myles. Rapalje speelt Ierse en Schotse maar ook Nederlandse folk, gespeeld op muziekinstrumenten als de viool, tin-whistle, mondharmonica, gitouki en theekistbas. Gekleed in middeleeuwse kilt bespeelden ze al een behoorlijk aantal poppodia en (voornamelijk folk-)festivals in Nederland, maar ook in Duitsland. Rapalje verwerkt deuntjes en melodietjes tot liedjes en voegt hier en daar een eigen riedeltje toe. Want volksmuziek ‘speel je op je eigen manier’. Sommige van de nummers op dit cdtje bestaan hierdoor uit meerdere liedjes, iets wat bijna niet opvalt aangezien de nummers goed in elkaar over lopen.

De CD komt op gang met het eerste nummer, bestaande uit drie instrumentaal gespeelde liedjes: Glen Coe, The Pumpkin’s Fancy en Crossing the Minch. Hierop volgt het nummer Are Ye Sleeping Maggie, een vrolijk nummer waarbij je het feestgevoel te pakken krijgt. Hierna volgt het wat rauwer gezongen The Crown and the Ring, wat door loopt in het snellere Morrison’s Jig. Hierna wordt er nog meer het tempo ingezet met Sally Gardens en The Congres Reel. Na een weer iets langzamer nummer, The Leaving of Mulligar, komen drie Nederlandstalige liedjes tussendoor. Het meerstemmig gezongen nummer Loch Lomond sluit de CD af.

Met de 30 minuten die Spades duurt, laat Rapalje goed horen wat ze in huis hebben. Hoewel de CD in een studio is opgenomen is goed te horen dat deze band vooral erg veel plezier heeft in het spelen. Het is niet moeilijk voor te stellen dat ze live een behoorlijk feestje kunnen neerzetten.
Recensent:Ike Breed Artiest:Rapalje Label:Eigen Beheer
richocher-chains

Ricocher - ChainsMet de cd Chains is Ricocher echt doorgebroken in de top van de Nederlandse...