RECENSIE: Laura Marling - I Speak Because I Can

Laura Marling – I Speak Because I Can
2010-05-21 Laura Marling leverde drie jaar geleden met Alas I Cannot Swim een buitengewoon beklijvend debuut af. Marling maakte zowel op plaat als op de bühne indruk. I Speak Because I Can is een ingetogen plaat geworden, sterk in de folk gedrenkt en wederom een prachtig staaltje. Misschien wordt er niet altijd het niveau van haar debuutplaat gehaald, maar I Speak Because I Can is gewoon een prima tweede plaat geworden. Deze tweede plaat klinkt minder onschuldig en soms ook wat minder spontaan. Er zijn wat meer toeters en bellen toegevoegd en het geheel heeft een duidelijke productie ondergaan.

Met het bezwerende en mooi opgebouwde ‘Devil’s Spoke’ opent het album ijzersterk. Een grillig nummer en Marling die met een prettig ontspannen zang het nummer kleur geeft. Voor Marling begrippen is dit een bijna eclectisch begin. Het uitbundige instrumentarium van dit nummer, blijkt niet op de hele plaat terug te komen. Rustigere songs met vaak alleen een akoestische gitaar, wisselen meer in de folk gedrenkte en opzwepende songs af. ‘Made By Maid’ is meteen zo’n klein en prachtig liedje, waar ze op haar debuutplaat patent op leek te hebben.

Het hele album is sfeervol, duidelijk door de folk geïnspireerd en Marling als minstreel met haar zang die soms wat vaker country aandoet. Mooi is ook ‘Rambling Man’, waarop Marling vocale versterking krijgt van een verder onbekende vrouwelijke vocalist die qua zang wat doet denken aan Dolly Parton. ‘Alpha Shallows’ is bombastisch en bijna pastoraal. Dit zijn de momenten dat Marling duidelijk op zoek is naar een voller en een minder minimaal geluid. Op deze momenten wordt de basale drums en banjo zoals we die ook kennen van Mumford & Sons, verder aangevuld met piano, strijkers en meer voor Marling eerder ongebruikte instrumenten.

Laura Marling weet je als luisteraar te boeien, met haar zalvende zang en prachtige melodieën. In vergelijking met haar debuut is I Speak Because I Can minder onbevangen, Marling lijkt zich meer bewust van wat ze doet en dat komt de spontaniteit niet altijd ten goede. Aan de andere kant wordt het geheel gevarieerder omdat ze ook verder durft te kijken dan alleen dat meisje met gitaar. Songs zijn meer en vaak ook beter uitgedacht en (net als de band van heer vriend) weet Marling met simpele akoestische gitaarriedels je als luisteraar meteen te boeien. I Speak Because I Canis een geslaagde tweede plaat geworden, omdat de liedjes weer goed zijn en Marling zich ook duidelijk weet te ontwikkelen.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Laura Marling Label:EMI Music
Cypress Hill – Rise Up

Cypress Hill - Rise UpDe hoogtijdagen van Cypress Hill lagen vooral in het begin van de jaren...