RECENSIE: Nobody Beats The Drum - Remixes we did

Nobody Beats the Drum – Remixes
2011-01-27 Begin 2008 bracht Nobody Beats The Drum haar debuut Beats Work uit, een jaar later gevolgd door een re-release. Het trio tourde door binnen- en buitenland met hun harde, beukende electro-beats en een vervolgalbum zal later dit jaar uit gaan komen. Voor een stukje NBTD-historie verwijzen we door naar de recensie van de debuut-cd. DJ’s Sjam Sjamsoedin en Jori Collignon werken dus aan een nieuwe cd, maar hebben in de tussentijd ook nogal wat remixes gedaan van andere nummers. In eigen beheer releast men nu dus Remixes we did for Etienne de Crecy, Jack Parow, Distrakt, Shameboy, Giovanca, Mightyfools, TWR72, Boemklatsch, Zuco 103, Kensington, Jaimie Fanatic and Aux Raus. De werktitel zal vanaf nu overigens gewoon Remixes zijn.

De eerste remix is van TWR72’s nummer ‘Schizophrenia’. Wellicht niet de bedoeling, maar de versie van NBTD overklast het origineel volledig. Het origineel is een minimal-track met veel potentie en die potentie kleurt NBTD uitstekend in. Dikke beats, puike overgangen, een knaller van een opening. ‘Hypnotize You’ is totaal onherkenbaar geworden, het origineel van Giovanca is niet terug te horen. Ook dit nummer knalt, rockt en slaagt met vlag en wimpel. Bij ‘No Brain’ (Etienne de Crecy), ‘Begrimed’ (Zuco 103) en ‘Deep Throat’ (Distrakt) worden simpelweg vettere beats gebruikt. De originelen blijven hierbij herkenbaar, maar krijgen die vettere NBTD-beats als extraatje. Het zijn origineel al dance-tracks.

Het vat deze Remixes wel samen. Nobody Beats the Drum remixt vooral house-nummers en waagt zich met nummers van Kensington (‘Safe’), Jack Parow, Zuco 103 en Aux Raus (‘This is how it works’) iets daarbuiten. Het resulteert wederom in een lekker beukend Nobody Beats the Drum-album. NBTD lijkt bewust gekozen te hebben voor betrekkelijk onbekende nummers en prevaleert kennelijk het eigen geluid. Terecht, Remixes beukt van begin tot eind en toont de vooruitgang van NBTD. Het maakt extra nieuwsgierig wat dit jaar nog komen gaat.

Eerdere recensies van Nobody Beats the Drum:
- 03-03-2008: Beats Work;
- 20-04-2009: Beats Work Rerelease.