RECENSIE: Zo Moeilijk!? - Nieuwe Moves

[Zo Moeilijk] – [Nieuwe Moves]
2011-03-03 Rapper Sticks van Opgezwolle is groot fan van de groep Zo Moeilijk en tekende ze destijds al bij Top Notch. Ze leveren veel bijdrages aan zijn Fakkelteitgroep en hebben in de afgelopen jaren ook veel shows gedaan. In 2008 zei ik over het debuut Nijmeegse Modo van Zo Moeilijk dat het een “groeibriljant” was die de leegte die Opgezwolle achterliet moest opvullen. Terugkijkend moet ik helaas zeggen dat ze daar niet in geslaagd zijn. Nijmeegse Modo is niet op me gegroeid zoals ik gedacht had. Sterker nog, de debuut cd kwam pas voor het eerst weer uit mijn kast toen ik hem wilde vergelijken met zijn opvolger Nieuwe Moves. Hierbij moet echter wel de kanttekening worden geplaatst dat het een onmogelijke taak was om te moeten vervullen. Een legende opvolgen is gewoon niet te doen.

Wond ik me bij Nijmeegse Modo nog ontzettend op over de skits, deze zijn gelukkig achterwege gebleven op het nieuwe album. De twee interludes die er dit keer op staan zijn juist instrumentale nummers die de kracht van producer Nikes blootleggen. Wat beschikken we in Nederland toch over een gigantisch arsenaal aan goede producers, wat een rijkdom. De raps van Rosco en Nosa echter kunnen helaas niet altijd boeien. Hun stijl blijft wat loom pratend en hijgend. En daar waar ik bij hun debuut nog dacht dat dit deel was van het groeiproces wat nog zou volgen, blijkt de ruwe ongepolijste hiphop gewoon echt hun manier van rappen en dus eigen stijl te zijn. Wat ze echter wel leveren is een heel groot aantal nummers. De cd is wederom zo vol mogelijk gezet en dat is meteen de zwakte van het album geworden. Met pak ‘em beet zeven nummers minder was het album een stuk krachtiger geworden.

Een tweede cd is volgens het cliché altijd lastig. Gelukkig trekken gastbijdragen de rappers van Zo Moeilijk door deze lastige klus heen. Leverde beschermheer Sticks op het vorige album niet zijn beste rijms aan, in 2011 heeft hij duidelijk Nieuwe Moves. De twee nummers waarop hij meedoet behoren dan ook tot de beste van de maarliefst twintig nummers op de cd. Ook het kenmerkende stemgeluid van Rico, Akwasi en DuvelDuvel is terug te vinden in de betere nummers van deze cd. Gelukkig is het allerbeste nummer van Zo Moeilijk zelf. 'Kant A' is een terugblik op vroeger toen de mannen nog gebruik maakten van een cassettedeck of walkman. Mijmerend over hoe het vroeger was vertellen de rappers dat ze muziek uit hun hoofd leerden en sliepen met hun oren gekluisterd aan de box of met de koptelefoon op.

Samengevat staan er op Nieuwe Moves zeer veel nummers, waarvan er een groot aantal goed tot heel goed is. Zwakke punt zit hem echter in het eveneens grote aantal skipmomenten.

Eerdere recensies van Zo Moeilijk:
- 14-12-2008: Nijmeegse Modo.