RECENSIE: Weird Bugger - Pretty Cool Stuff for Beginners

Weird Bugger - Pretty Cool Stuff For Beginners
2011-05-02 Weird Bugger is de benaming van de Nederlandse multi-instrumentalist Wiard Bakker uit Almere. Na een carrière in de IT, besloot hij vorig jaar om muziek te gaan maken. Hij sloot zichzelf op in zijn garage en maakte zijn debuut Pretty Cool Stuff For Beginners. De cd is een instrumentale mix van verschillende stijlen en werd gemastered door Mark Kramer uit New York.

Als basis zijn er elektronische beats, hoewel er ook duidelijk gebruikt gemaakt wordt van een drumstel. Daaroverheen komen synthesizer, elektrische gitaar, basgitaar en samples. De muziek die ontstaat, heeft veel weg van een jamsessie die uitgevoerd is door één persoon. De stijl van de muziek is niet makkelijk vast te leggen, maar gelikte loopjes spelen een centrale rol in de muziek. Ook is de muziek meer stemmig van insteek (er wordt een bepaalde sfeer overgebracht), dan gericht op losse nummers. Wat je bijvoorbeeld merkt aan de ambient-achtige ondergrond op veel verschillende nummers. De cd heeft mindere en betere tracks. Sterk is bijvoorbeeld het ook door de VPRO opgepikte 'Rock ‘n’ Klezmer Balkan Bugger', dat door de ritmes dansbaar zou kunnen zijn. Minder sterk is bijvoorbeeld het wat te onrustige 'Back Then'. Over het algemeen zijn er echter voldoende grappige mixes, die dit album de moeite maken. Zo is er een scheurende gitaar vermengd met een rustige, speelse ondergrond op 'Cleo’s Favourite'. Ook is het toevoegen van een drumstel en piano, op het bekend voorkomende 'Roller', van meerwaarde. De muziek is af en toe echter te snel wisselend, om echt gemakkelijk als achtergrondmuziek te kunnen dienen.

Weird Bugger maakt rare muziek, die niet zo raar is dat niemand er naar kan luisteren. Het vermoeden is dat de muziek gewaardeerd zal worden door een kleine groep trouwe fans. De muziek zoals die op Pretty Cool Stuff For Beginners wordt gebracht, is nog niet zo uitgekristalliseerd dat er sprake kan zijn van een eigen genre of een kerngeluid, maar er staan zeker grappige dingen op het debuutalbum.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Weird Bugger Label:Eigen Beheer
The Aquabats - Hi-Five Soup

The Aquabats - Hi-Five Soup! The Aquabats maakt al een jaar of 16 popmuziek en komt uit California. De...