RECENSIE: Glasvegas - Euphoric /// Heartbreak

Glasvegas – EUPHORIC /// HEARTBREAK \
2011-05-05 Ondergetekende ontdekte het titelloze debuutalbum van Glasvegas net te laat om het nog mee te nemen in het jaarlijstje over 2008, maar anders had het album daar zeker in gestaan. De Schotse band rond voormalig profvoetballer James Allan combineerde op het debuutalbum indierock met shoegaze-achtige geluidsmuren en zeer pathetische zang.

Terwijl de debuutplaat aan de andere kant van de Noordzee op nummer twee de albumlijst binnenkwam, werd deze in ons land uiteindelijk niet eens uitgebracht, naar verluidt vanwege het niet al te beste optreden van Glasvegas op London Calling. De opvolger Euphoric Heartbreak, officieel geschreven als EUPHORIC /// HEARTBREAK verschijnt gelukkig wel gewoon in Nederland.

Op Euphoric Heartbreak trekt Glasvegas de lijn van het debuut deels door, maar er zijn ook wel duidelijke veranderingen. De belangrijkste is dat de geluidsmuren niet langer alleen met behulp van de gitaar worden gecreëerd, maar dat er opvallend veel synthesizers worden gebruikt. De muziek krijgt hierdoor een sterkere jaren ’80 feel.

Ook wordt er voorzichtig wat met elektronica geëxperimenteerd, bijvoorbeeld aan het begin van het sterke ‘Shine Like Stars’. Deze song is één van de weinige uptempo rockers op Euphoric Heartbreak en heeft de gitaar in de hoofdrol. Single ‘Euphoria, Take My Hand’ is eveneens een rocksong met een belangrijke rol voor de gitaar, maar deze song is toch wat gladder.

‘You’ heeft stuwende drums, maar wordt verder vooral gekenmerkt door een mooie synthesizermelodie. Het sterke ‘Lost Sometimes’ begint rustig, maar wordt steeds iets harder en bevat een heerlijk galopperend drumritme. Het eind van deze song bevat allerlei vage samples. ‘The World Is Yours’ gaat duidelijke richting jaren ’80, vooral door de drumpartij en het mooie baslijntje. Hetzelfde geldt voor ‘Dream Dream Dreaming’.

Opmerkelijk is dat Euphoric Heartbreak twee nummers over homoseksualiteit bevat. Beide zijn geïnspireerd door homoseksuele vrienden van Allan. ‘I Feel Wrong (Homosexuality Pt. 1)’ is een downtempo nummer met glijdende synthesizers. ‘Whatever Hurts You Through The Night (Homosexuality Pt. 2)’ is meer gedragen met een zeer dramatisch aangezet arrangement.

Euphoric Heartbreak is helaas niet zo’n klapper als de debuutplaat van Glasvegas. Daarvoor bevat het album net te weinig songs van het niveau ‘Geraldine’, ‘Go Square Go’ of ‘Daddy’s Gone’. Desondanks is Euphoric Heartbreak een prima album. Het blijft echter de vraag of Nederland zal vallen voor de zeer pathetische, soms haast aanstellerige zang van Allan, of dat we daar toch te nuchter voor zijn.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Glasvegas Label:Sony Music
I Am Oak - Oasem

I Am Oak - OasemToen het debuut On Claws van I Am Oak vorig jaar verscheen, waren...