RECENSIE: Slipknot - 9.0 Live

slipknot-90live
2005-11-28 Slipknot te koop bij de Free Record Shop... Slipknot live bij de TMF Awards (België)... echt true is de band en haar muziek natuurlijk nooit geweest. Maar de tijd dat het niet stoer was om in een Slipknot shirt te lopen is afgelopen. De negen jongens zijn uitgegroeid tot een erg goede technische band die momenteel ook naast de 14-jarige jongens op de skatebaan succes weten te scoren.

Tussen de groeiende discografie van de band vinden we tevens een live DVD (Disasterpieces). Het is een registratie van de voorgaande tour. Momenteel een nieuwe tour en, je raadt het al: een nieuwe live registratie. Deze keer niet op DVD, maar op CD. Het bijna twee uur durende concert past niet op één schijfje en is daarom verdeeld op twee. Wat dus even snel rennen is naar de cd speler wanneer het concert brutaal wordt onderbroken. Hoewel het zo lijkt is het niet één geheel concert. Dit album bevat live opnames van concerten uit Tokyo, Osaka, Singapore en Las Vegas.

De cd wordt geopend op de meest geniale manier. Een medewerker van de zaal komt vertellen dat het Slipknot concert helaas niet door zal gaan en dat ze momenteel aan het vergaderen zijn over een oplossing. Wanneer deze man onder veel boe-geroep het podium verlaat start het intro en komen de jongens (natuurlijk) alsnog.

Hoewel de opgenomen tour de naam draagt van de laatste cd (Subliminal Verses World Tour) komen er nummers van alle cd’s aan bod. Een onbekend nummer is nummer elf op de eerste cd: Drum Solo. Wie eerder Disasterpieces heeft gezien kent deze echter al. Drummer Joey Jordison (momenteel tevens drummer in Ministry) gaat vier minuten helemaal los op de trommels! Deze multi-getalenteerde persoon heeft tevens deze liveplaat geproduceerd en mijn vraag is hoe lang hij nog bij Slipknot blijft.

Een andere belangrijke factor van de band is natuurlijk Corey Taylor (tevens zanger Stone Sour). Nadat hij bij de band kwam braken ze pas echt door. Met zijn unieke stemgeluid kan hij super hard schreeuwen maar ook mooi zingen, zoals hij bewees in de singles Bother en Vermillion. Tussen de nummers door is het helaas veel ge-fuck-dit en ge-fuck-dat, maar dat is wellicht iets wat het publiek aanspreekt.

Uniek op de cd is het nummer Skin Ticket welke volgens de band nog nooit eerder live is gespeeld. Ook opvallend is het nummer Iowa midden op het album, wat het outro is van het zelfgetitelde album. Even een pauze voor de band waarschijnlijk.

“Die band met die maskers” heeft momenteel wel bewezen geen tijdelijke hype te zijn. Het wordt dan nu ook wel tijd dat Slipknot zich realiseert dat carnaval al geweest is en de maskers thuislaat. Voor de nieuwsgierige fan zijn alle foto’s van de ongemaskerde leden allang te zien op internet en voegt het live maar weinig (meer) toe. Wellicht wanneer dit gebeurt dat ze dan wél worden uitgenodigd op een echt metalfestival en het niet hoeven te hebben van (kleine) showcases.
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Slipknot Label:Roadrunner Records
taxitotheocean-st

Taxi to the ocean - Taxi to the oceanEen blik in het cd hoesje van Taxi To The Oceans derde album zegt al genoeg....