RECENSIE: Epysode - Obsessions

Epysode - Obsessions
2011-07-17 Samuel Arkan, gitarist van Virus IV, komt op de proppen met een nieuw project onder de naam Epysode. Jaren werk resulteren uiteindelijk in de eerste release Obsessions en de samenwerking met sublieme muzikanten uit de progressieve en power metal wereld maakt dit geheel een uitzonderlijke release. Op vocaal vlak kan hij rekenen op de buitengewone stemmen van Kelly Carpenter (Beyond Twilight), Oddleif Stensland (Communic), Rick Altzi (At Vance), Magali Luyten (Virus IV) en Liselotte Hegt (Dial, Valentine). Verder kan hij gebruik maken van het muzikale vakmanschap van bassist Kristoffer Gildenlöw (Dial, Pain Of Salvation), drummer Leo Margarit (Pain Of Salvation), giarist Christophe Godin (Morglbl Trio) en het jonge keyboard talent Julien Spreutels (Ethernity).

De melodische progressieve rock die op dit debuut Obsessions gepresenteerd wordt is werkelijk van een ongekend niveau. De aandacht wordt gevestigd op het songmateriaal, zonder te vervallen in een eindeloos gepingel op diverse instrumenten. De veertien tracks staan als een huis en luisteren naar progressieve normen heel open en toegankelijk. Het stuk vertelt het verhaal van een politieman die een aantal moorden onderzoekt. Ondertussen maakt hij kennis met buitennatuurlijke fenomenen en geraakt zelf een onderdeel van het verhaal.
‘File 41807’ is de perfecte intro voor het verhaal onmiddellijk gevolgd door het poëtische ‘Silence Of Dawn’. ‘First Blood’ is dan de eerste echte progressieve track en klinkt bijzonder open door de wisselwerking tussen de diverse vocalisten. Arkan soleert er heerlijk overheen zonder dat hij overdrijft.

Het titelnummer ‘Obsessions’ toont heel wat power metal invloeden, waarbij men de progressie niet uit het oog verliest. ‘Invisible Nations’ borduurt dan weer voort op het prog elan, terwijl de keyboard ondersteuning op ‘Gemini Syndrom’ door merg en been snijdt. Enkel ‘Fallen’s Portrait’ valt wat uit de toon. Hoewel de gitaarriff de track volledig ondersteund, kabbelt de song op een wat klagende toon voort. Hoogtepunt is echter ‘Divine Whispers’ waar alles uit de kast gehaald wordt. Van sfeervolle keyboardklanken tot een stevige riff en zangers en zangeressen die subliem op elkaar inzingen. Verder zijn ‘Seasons Of Redemption’, ‘The Other Side’, ‘Shadow Lords’, ‘One Chance’ en ‘March Of The Ghosts’ één voor één pareltjes die zich kunnen meten met composities van de gevestigde waarden in het genre.

Zet je schrap, bereid je voor, want eind augustus verschijnt dit ultieme progressieve schijfje waar niemand onderuit kan. Fans van melodieuze prog metal, die houden van degelijk onderbouwde muzikaliteit, kunnen deze uitblinker bovenaan hun jaarlijstje plaatsen.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Epysode Label:AFM
Sinner - One Bullet Left

Sinner - One Bullit Left Sinner , de band rond Mat Sinner, de bassist van Primal Fear, is drie jaar...