RECENSIE: Boemklatsch - Equalizer

Cover Boemklatsch - Equalizer
2012-05-19 Een feestje bouwen is een vak apart, een vak dat de groep Boemklatsch uit Utrecht perfect beheerst. Op vele festivals en clubavonden kregen zij een prominente plaats in de programmering om deze taak te vervullen en vaak werd dit met verve uitgevoerd. Ruim 500 optredens werden er de afgelopen 3 jaar gegeven in binnen- en buitenland na het uitgeven van studioalbum Spontaneous Combustion. Na deze tour wilden ze een frisse herstart maken en moesten er knopen doorgehakt worden. De heren braken met hun management en gingen op zoek naar nieuwe uitdagingen. Eén van die uitdagingen was het zoeken naar een nieuwe sound, en met deze derde mixtape Equalizer hebben ze dat gevonden.

Boemklatsch staat bekend als een groep die zich focust op electro en met nummers altijd naar de climax werkt met een bijbehorende harde drop. Op deze mixtape wordt er veel meer gekeken naar het geheel en dat zorgt voor een melodieuze en interessante luisterbeurt. Het album begint rustig met diepe en warme geluiden en deze worden opgevolgd door house invloeden. Goede melodieën gaan naadloos in elkaar over doordat er vakkundig gebruik wordt gemaakt van breaks. ‘Crystal Dust’ en ‘Call Me feat. Andreas Cavaco (Tiger Stripes remix)’ springen er echt uit. Twee uptempo nummers die als losse singles minder indruk zouden maken maar perfect passen in het geheel. Na deze tracks gaat de mixtape rustiger vaarwater in met een housegeluid uit de jaren ‘80 en begin jaren ‘90.

Het tempo wisselt continu af en nummers lopen geraffineerd in elkaar over, als luisteraar merk je bijna niet dat een nieuw nummer is begonnen. Door de verschillende stijlen en het gebruik van veel gebroken beats blijft het album 21 nummers lang boeien. Een zeer goede mixtape waarmee de nieuwe koers van Boemklatsch succesvol is ingezet. Vanwege de vloeiende overgangen maken de nummers los van elkaar weliswaar minder indruk maar de mixtape is ideaal om in zijn geheel af te draaien.
Recensent:Tom van de Velpen Artiest:Boemklatsch Label:Eigen Beheer
Cover Soulfly - Enslaved

Soulfly - Enslaved Soulfy is ooit opgericht uit frustratie omtrent Sepultura. Max Cavalera...