RECENSIE: Air - Le Voyage Dans La Lune

Cover Air - Le Voyage Dans La Lune
2012-04-23 Lang geleden, voor de ruimtevaart haar vlucht nam, overwoog men het op kanonswijze afschieten van een capsule naar de maan. In 1902 maakte Georges Méliès een film waarin het gebeurt. Le Voyage Dans La Lune is opnieuw ingekleurd, en voorzien van muziek door Air.

Het elektronicaduo maakte in 1998 furore met Moon Safari en stond mede aan de wieg van de loungejazz. Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel maakten sindsdien tien albums, waar ze bijna gewoontegetrouw verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de orkestratie. De multi-instrumentalisten bespelen onder meer piano, bas, vibrafoon, gitaar, drums, orgel en een serie zeldzamere instrumenten. Zo ook op Le Voyage Dans La Lune.

Hoewel een aantal gastoptredens niet onbelangrijk zijn, wordt de klankkleur bepaald door de twee Fransen. De surrealistische sfeer van de revolutionaire film wordt krachtig onderstreept door hun scheppende, zoekende muziek. Air blijkt nog altijd in staat een sfeer te creëren waarin het wegdromen soms slechts voorkomen wordt door al dan niet computergestuurde, uptempo beats.

De kwaliteit van de tracks is wel behoorlijk wisselend. Soms slaat schoonheid om in zoetsappigheid, maar dan weer in een dansbaar ritme. Hoogtepunten zijn wat dat betreft ‘Cosmic Trip’, waar een harmonisch geheel ontstaat uit een klassieke arpeggiator en stuwende astronomische geluidjes, of de van achtergrondgeluiden voorziene synthesizersolo in ‘Sonic Armada’.

Niet het hele album is dus even spannend, maar het duo weet wel te voorkomen dat de Méliès’ klassieker overspoeld wordt door hoogdravend modernisme, wat gezien de instrumentale keuzes een compliment waard is. Sterker, je gaat als luisteraar bijna geloven dat de synthesizer in 1902 is uitgevonden, of dat Le Voyage Dans La Lune dan op zijn minst een nieuwe film is.

Het geheel van beeld en geluid heeft iets magisch en aandoenlijks tegelijk. Sommigen zullen wellicht van heiligschennis spreken. Wie haalt het immers in zijn hoofd aan zo’n klassieker te komen? Deze mensen zouden zich echter kunnen troosten met de gedachte dat een jonge, grote groep muziekliefhebbers op eerbiedwaardige wijze kennis neemt van een film die ze anders nooit hadden gezien. Méliès leeft, dankzij Air, weer even.
Recensent:Mikko Kuiper Artiest:Air Label:Virgin Music
Cover Fanfarlo - Rooms Filled With Light

Fanfarlo - Rooms Filled With Light ”Het hele menselijke project der moderniteit” noemt Simon Balthazar,...