RECENSIE: Rob Klerkx & the Secret - Final Desire

Cover Klerkx & the Secret - Final Desire
2012-06-20 Er zijn altijd muzikanten die er naast hun band graag een zijproject op na houden. Vaak omdat ze bij de band waar ze in spelen hun creativiteit niet kwijt kunnen, of gewoon omdat ze tijd over hebben en meer kunnen dan alleen dat ene kunstje. Moke drummer Rob Klerkx is er zo een. Naast gerenommeerd drummer is hij ook kundig als singer/songwriter en gitarist. Hij startte daarom een aantal jaar geleden zijn eigen collectief: Klerkx And The Secret. Vanaf het ontstaan maakten ze twee albums en onlangs kwam met Final Desire het derde wapenfeit uit.

Waar voorganger Undertones nog in de hoek van de Americana zat, is er voor Final Desire een ander vaatje gekozen om uit te tappen. Fervent wielrenner Klerkx wilde als muzikant over grenzen heen gaan, net als bij de wielersport. Een berg op, afzien, presteren, niet op willen geven. Het ultieme oergevoel: ”Alleen met je kop in de wind”. Dat werd het uitgangspunt. De Americana heeft plaatsgemaakt voor grootse songs met veel kracht, stevige gitaren en een gruizige sound. Pop,rock, grunge, het vloeit allemaal in elkaar over.

De sterke kant van Final Desire ligt bij de muzikanten. Grunge-achtige songs als ‘Pale Blue Hand’, met geweldig bezwerende gitaren en de pakkende single ‘Black Wave’ verraden vakmanschap. En dat mag ook wel als je kopstukken als Jelle Paulusma (Paulusma, Daryll-Ann), Theo Sieben, Bram Hakkens (Kyteman, Waylon) in je collectief hebt. Op hoogtepunt ‘Stone Angel’, dat wordt uitgesmeerd over tien minuten is het collectief op z`n best. Een episch meeslepende grunge track met een grootse sound, gevuld met een muur van gitaren en bezwerende zang van Klerkx.

De mindere kant van het album ligt helaas ook bij de liedjes. De elf songs die samen iets meer dan een uur bestrijken zijn stuk voor stuk de moeite waard, alleen doordat het geheel aanvoelt als een lange (jam)avond in een studio of café loert het gevaar dat de aandacht van de luisteraar wat verslapt. Het positieve hieraan is natuurlijk dat de songs bij een optreden waarschijnlijk staan als een huis en ongetwijfeld een grootse indruk zullen maken. Al is het alleen al door de volle krachtige sound die iedere track bezit.

Het specifieke thema op Final Desire is trouw blijven aan jezelf, wat je het allerliefst wil doen en wil maken. Als drummer van Moke heeft Rob Klerkx geleerd dat je geleefd wordt door de wens van het publiek en de muziekindustrie. Juist omdat dit zijn project is, kiest hij ervoor om te maken wat hij mooi vindt. Het meest positieve aan deze gedachte is dat de muziek eerlijk is, geen bemoeienis van wie dan ook. Alleen al daarom is Final Desire de moeite van het beluisteren waard.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Rob Klerkx & the Secret Label:Rough Trade Records
Cover Destine - Illuminate

Destine - IlluminateHet was nogal een verrassing dat het Nederlandse Destine in 2010 knoepertje...