RECENSIE: Pater Moeskroen - Liever Live

Cover Pater Moeskroen - Liever Live
2012-09-25 "Roodkapje? Jahaaaaaa?" Dat is dus eigenlijk waar we Pater Moeskroen van kende, en waarschijnlijk de meesten onder ons wel, toch? Wisten wij veel dat die gasten inmiddels na een succesvol jubileumjaar vorig jaar, in 2012 een vliegende start maken met de reprise van de succesvolle theatertour Pater Moeskroen en de Kelten. En dat het gelijknamige album uitstekend werd ontvangen in het nationale poplandschap en dat dat zich uitbetaalde in een hitnotering voor de single ‘Naar Huis’.

En zo kun je wel meer zeggen van het zestal uit Amersfoort. Liever Live is dan ook een prima plaat met aanstekelijke folk, knallende feestnummers en meeslepende ballades. En de Pater sleept er ook nog eens een karrenvracht aan instrumenten en humor bij. Eigenlijk is Moeskroen een band die je in iedere feesttent en theater in het land zou willen tegenkomen. Ze hebben live namelijk een feestelijk en tegelijkertijd aandoenlijk palet van muzikale inventiviteit. Het is lekker no-nonsense (‘Liever Laf Dan Dood’), het is aandoenlijk in ‘Aan jou denk ik het meest’, ze bouwen een feestje in ‘Hordeum Jubileum’ (hoe kóm je op zo’n titel?) en het is heerlijk onderbroekencarnaval (‘Laat Maar Waaien’, ‘Helahola Tuthola’).

Het grappige is dat Moeskroen, naast een graag geziene gast op festivals, als serieuze band in de theaters zo niet nog populairder is. Simpelweg omdat in het theater het talent van de zes kolderieke gasten het beste tot uiting komt. Ze trappen lol en zijn serieus, ze raggen hun instrumenten af of beroeren de snaren juist gracieus. En dat is een genot voor het oor, en ik denk zeker ook voor het oog. Waar blijft die dvd jongens?
Recensent:Jasper van Harskamp Artiest:Pater Moeskroen Label:Eigen Beheer
Cover Taneytown - Ashes To The Wind

Taneytown - Ashes To The Wind Taneytown is een Noord-Nederlandse roots-rockband die al een aantal jaren...