RECENSIE: Nachtmystium - Silencing Machine

Cover Nachtmystium - Silencing Machine
2012-08-31 Omdat we denken dat goede blackmetal per definitie uit Scandinavië, of liever nog Noorwegen, dient te komen vergeten we nog wel eens goede bands uit andere landen. Neem nu het Amerikaanse Nachtmystium; ook voor ondergetekende is dit een vrij onbekende band, terwijl de heren toch alweer aan hun zesde langspeler toe zijn. De kritieken op de platen zijn vrijwel altijd lovend omdat de heren hun nek durven uit te steken en niet krampachtig vasthouden aan één genre.

Hoewel de band rond oprichter Blake Judd zichzelf niet als echte blackmetal band afficheert liggen de invloeden van de Noorse zwartkijkers er bij Silencing Machine duimendik bovenop. Burzum en Emperor zijn namen die als eerste te binnen schieten bij beluistering van de nieuwe langspeler. Vooral in de eerste twee nummers ‘Dawn Over The Ruins Of Jerusalem’ en ‘Silencing Machine’ lijkt het wel of we ons in Noorwegen anno 1992 bevinden. De snelheid, de rauwe krijs en het hoge bezwerende gitaargeluid wijzen onverbiddelijk die kant op. Maar dan wordt duidelijk waarom Nachtmystium om zijn psychedelische invloeden wordt geroemd en gerespecteerd. Het vrij trage ‘And I Control You’ staat strak van de psychedelische postrock invloeden evenals het slepende begin van ‘The Lepers Of Destitution’, dat uiteindelijk uitmondt in atmosferische blackmetal en daarbij sterk aan het Finse Throes Of Dawn doet denken. Het levert een prachtig moment op.

Dat het ook heel puntig kan bewijst ‘Borrowed Hope And Broken Dreams’. Het is dat er fanatiek gegrunt wordt, want het toegankelijke gitaargeluid en de keyboards zorgen ervoor dat je eerder aan Sisters Of Mercy denkt dan aan blackmetal. Ter compensatie komt hierna het ijselijke ‘I Wait In Hell’, en wordt de vanuit zijn tenen schreeuwende Judd weer bijgestaan door het bekende ijle gitaargeluid en een razende versnelling. Het effectieve, bijna dansbare ritme, zorgt tezamen met de ritmisch gebruikte synthesizers en de knorrende bas voor een geluid dat een beetje richting ancient gaat. Ook de horror keyboards in ‘Reduced To Ashes’ zorgen voor een heel apart en duister sfeertje.

Een uur lang zorgt Nachtmystium voor topvermaak met een muziekstijl die we voor het gemak maar psychedelische blackmetal noemen, maar die eigenlijk niet in één hokje is te vangen. Deze band toont met Silencing Machine aan dat ook in de hedendaagse blackmetal plaats is voor ruimdenkendheid. Het levert een prachtig en enigszins ongrijpbaar album op.
Recensent:Jan Didden Artiest:Nachtmystium Label:Century Media
Cover Rachel Sermanni - Under Mountains

Rachel Sermanni - Under MountainsDe Schotse Rachel Sermanni is een talentvolle singer/songwriter. In...

Cover The Locust - Molecular Genetics From The Gold Standard Labs

The Locust - Molecular Genetics From The Gold Standard Labs Soms krijg je als recensent albums waar je amper raad mee weet....

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT