RECENSIE: Chilly Gonzales - Solo Piano II

Cover Chilly Gonzales - Solo Piano II
2012-08-30 In verband met het verdelen van het te recenseren materiaal, werd mij laatst nog gevraagd naar welke genres mijn voorkeur uitging. In mijn antwoord merkte ik op dat ik, naast de hier niet nader te noemen genres, eigenlijk voor alles wel open sta. Je moet overal en altijd de krenten uit de pap halen. Bij het eerst volgende pakketje met albums is het direct raak. Ik mag de plaat Solo Piano II van Chilly Gonzales recenseren. Je raadt het al, een album vol piano muziek. Nieuw voor mij, maar wat een schitterende plaat!

Chilly Gonzales is een Canadese muzikant die werd geboren als Jason Charles Beck. In zijn derde(!) levensjaar leerde hij zichzelf piano spelen. Later werd hij klassiek geschoold en begon zijn veelzijdige carrière als componist, jazzmuzikant en popartiest. Na een aantal platen te hebben uitgebracht, onder andere met zijn band Son, bracht hij in 2004 het instrumentale album Solo Piano uit. Die plaat werd erg goed ontvangen en het is zijn best verkopende album tot nu toe. In de afgelopen acht jaar schreef hij tussen de bedrijven door zo’n honderd melodieën voor de piano. Een selectie van veertien van die melodieën werkte hij uit voor zijn nieuwste album Solo Piano II. Die plaat werd in december 2011 opgenomen, toen hij zich samen met zijn piano tien dagen lang opsloot in de Pigalle Studio in Parijs. Het resultaat mag er zijn.

Zonder dat er ook maar een woord op de plaat te horen is, voelt het alsof Chilly Gonzales je een verhaal vertelt. Hij neemt je mee op reis en tijdens die reis maak je leuke en spannende momenten mee. Met je reisgezelschap deel je vreugde en verdriet en ook dat hoor je terug in het pianospel. Als luisteraar blijf je dan ook aan de speakers gekluisterd. Een ander element dat de luisterbaarheid van de plaat ten goede komt en de luisteraar bij de les houdt, is de combinatie tussen klassiek en pop. Chilly Gonzales weet op Solo Piano II het perfecte midden te vinden tussen catchy en toegankelijke pianoloopjes en meer klassieke composities. Een heerlijke plaat om echt voor te gaan zitten, maar ook lekker voor op de achtergrond.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Chilly Gonzales Label:Pias
Cover Toddla T - Watch Me Dance

Toddla T - Watch Me Dance Agitated By Ross Orton & PipesSheffield is na Londen en Birmingham de derde stad van Engeland. Naast erg...