RECENSIE: Grand Supreme Blood Court - Bow Down Before The Blood Court

Cover Grand Supreme Blood Court - Bow Down Before The Blood Court
2012-12-31 “Dames en Heren: Wilt u allen opstaan voor de rechtbank”. Wanneer je wat uitgevreten hebt en je hoort dit, dan lijkt ons dat geen fijne aankondiging, maar wanneer de Grand Supreme Blood Court binnen komt wandelen, zet je dan maar schrap. Waarschijnlijk gaat deze rechtbank je de zwaarst mogelijk straf geven; wat je ook hebt gedaan.

Wat raaskalt uw recensent nou?, zult u denken. Het antwoord is heel simpel; Grand Supreme Blood Court heeft een concept van een rechtbank bedacht, waarbij elk bandlid een gewaardeerd lid van de rechtbank is en je uiteindelijk de zwaarst mogelijke straf gaat geven, of zoals de band het zelf zegt: ”You can bet your ass that the Grand Supreme Blood Court does not sentence you to death… the Grand Supreme Blood Court sentences you to deathmetal!”

Deze nieuwe band is een samensmelting van leden van Hail Of Bullets en Asphyx. Als je daarbij weet dat de zang door Martin van Drunen wordt gedaan dan kan het debuut Bow Down Before The Blood Court eigenlijk al niet meer kapot. De totaal verrotte strot van Van Drunen wordt kundig bijgestaan door de gitaristen Eric Daniels en Alwin Zuur, drummer Bob Baghus en bassist Theo van Eekelen. De productie is in handen van Dan Swäno, zodat ook dat geramd zit en het geluid enigszins richting dat van de Zweedse Sunlight studio gaat; inclusief cirkelzaag gitaargeluid.

Welke muziek je kunt verwachten op dit debuut is dan natuurlijk al duidelijk: Smerige deathmetal met veel referenties naar Asphyx, de vroege Pestilence en Hail Of Bullets. Het geweld op deze plaat zorgt ervoor dat je als veroordeelde aan je stoel gekluisterd blijft en dat protesteren of de hulp van een goede advocaat niet helpt. Je ogen dicht doen en de volle vijftig minuten van deze brute geluidservaring over je heen laten komen, is het enige wat nog rest. We horen daarbij groteske nummers als ‘All Rise!’, met gruwelijke doomstukken, en het smerige maar afwisselende titelnummer. Maar ook snelheidsduivels als ‘There Shall Be No Acquittance’ en ‘Behead The Defence’ laten niets te raden over wat betreft de intenties van deze rechtbank.

Tijdens het instrumentale ‘Grand Justice, Grand Pain’ zijn we even verlost van aanklager Van Drunen en zijn verziekte strot, maar daarna gooit hij ons het liefst voor de zwijnen, getuige zijn aanklacht in het snelle ‘Fed To The Boars’ (inclusief zwijnengeluiden). Tijdens ‘Circus Of Mass Torment’ heeft de Blood Court ook nog wat bewijsmateriaal voor ons in de vorm van Hypocrisy-invloeden, die ook aanwezig zijn in de tien minuten durende afsluiter ‘.. And Thus The Bilions Shall Burn’.

De rechtbank van Van Drunen en zijn maten is bepaald niet fijnzinnig en het is de vraag of ze te vermurwen zijn door topadvocaten. Wanneer de Grand Supreme Blood Court binnenschrijdt, is het gedaan met je en zul je de straf van vijftig minuten ultrabrute deathmetal nederig moeten ondergaan. Maar wanneer je sterk genoeg bent om het te overleven, kun je na het proces nog meer één zin stamelen: Wat een heerlijke, sadistische, smerige Godvergeten plaat!
Recensent:Jan Didden Artiest:Grand Supreme Blood Court Label:Century Media
Cover Joe Gideon & The Shark - Freakish

Joe Gideon & The Shark - Freakish Joe Gideon & The Shark is een broer-zus rockduo uit London. Zus Viva...