RECENSIE: Ceremonial Oath - The Book Of Truth

Cover Ceremonial Oath - The Book Of Truth
2013-02-18 De Zweedse deathmetal band Ceremonial Oath heeft maar kort bestaan. De in 1989 opgerichte band stopte alweer in 1995 en liet ons twee demo’s, twee albums en een EP na. Tussen de grote golf deathmetal bands die in die jaren opkwamen viel de groep niet heel erg op, maar omdat de leden uiteindelijk wel in andere bekende metalbands terecht kwamen wordt Ceremonial Oath door kenners als legendarisch ervaren. Van de originele line-up is zanger Oscar Dronjak vooral bekend als gitarist van de heavy metal formatie Hammerfall en kennen we gitarist Anders Iwers als bassist in Tiamat. Gitarist Jesper Strömblad geniet vooral bekendheid als oprichter van In Flames.

Blijkbaar is de tijd nu dan rijp om het debuut The Book Of Truth opnieuw uit te geven. In een luxueuze verpakking krijgen we behalve het album ook nog een tweede schijf waarop de twee demo’s van de band (toen nog onder de naam Desecrator) staan, plus de Lost Name Of GodEP. Een geschenk uit de hemel voor de liefhebbers van Zweedse deathmetal zoals die begin jaren negentig opgang maakte. Het is duidelijk hoorbaar dat het geluid van Ceremonial Oath een blauwdruk was voor de eerste platen van In Flames en Tiamat. Hoewel de productie wat dunnetjes is, horen we een inventieve vorm van deathmetal die onmiskenbaar Zweeds is. Een vrij hoog tempo wordt bijgestaan door strakke riffs, veel melodieuze gitaarpartijen, en een smerige, maar redelijk verstaanbare grunt.

Snellere thrashy nummers als ‘The Lost Name Of God’ en het intens gezongen ‘ The Book OF Truth’ worden afgewisseld met lompe deathmetal krakers als ‘Ceremonial Oath’ , het licht epische ‘Lords Of Twilight’ en het machtige en afwisselende ‘Enthroned’ dat zeker een hoogtepunt op de plaat is. De kwaliteit is overigens over de hele linie hoog, zodat het van begin tot eind genieten is van dit stukje deathmetal historie.

Schijfje twee begint met de eerste demo, Wake Of The Dead, waarop een zoekende band te horen is, die nog sterk beïnvloed was door Venom. Het gebruik van Dronjaks normale stem maakt pijnlijk duidelijk dat het een heel goed idee is geweest om later te transformeren tot een deathmetal band. De slechte productie en koektrommel-drums maken het geheel niet erg luisterbaar.

Op de tweede demo, Black Sermons, is het allemaal een heel stuk verbeterd; een vettere productie en een naar de grunt overgetapte Dronjak zorgen ervoor dat deze demo een stuk beter is. Vooral het afwisselende ‘Necrosis’ valt hier in positieve zin op. De twee songs van de Lost Name Of God EP zijn in bijna dezelfde vorm op de debuutplaat beland, maar dan zonder de productionele tekortkomingen.

Ceremonial Oath was een invloedrijke band die zeker van belang was in de geschiedenis van de Zweedse deathmetal stroming. Temeer omdat er uit deze band weer andere bands ontstonden die nog steeds de podia onveilig maken. Ondanks dat de band niet al te bekend was, hebben ze met deze melodieuze deathmetal geschiedenis geschreven. Alleen daarom al is deze plaat het aanschaffen waard.
Recensent:Jan Didden Artiest:Ceremonial Oath Label:Century Media
Cover Necrowretch - Putrid Death Sorcery

Necrowretch - Putrid Death SorceryMetalheads die inmiddels de veertig gepasseerd zijn, herinneren zich...