RECENSIE: Alpha Tiger - Beneath The Surface

Cover Alpha Tiger - Beneath The Surface
2013-02-24 Hoeveel powermetal bands komen er uit Duitsland? Het is iets dat je je telkens weer afvraagt. Het genre is in Duitsland ongekend populair en getuige de populariteit van bands als Helloween en Gamma Ray is het niet gek dat de bron onuitputbaar lijkt. Ook Alpha Tiger begeeft zich op het vlak van de snelle, flitsende metal met vele gitaarnoten en hoge vocale uithalen. De band is in 2007 begonnen onder de naam Satin Black en bracht een album en een EP uit voordat het in 2011 de naam in Alpha Tiger veranderde. De eerste plaat onder die nieuwe naam deed nog vrij weinig, maar het is ongetwijfeld de bedoeling dat het met Beneath The Surface moet gaan gebeuren.

De eerdergenoemde grote Duitse namen stonden ongetwijfeld model voor de muziek van Alpha Tiger, maar gelukkig weet de band het ultrablije gevoel, dat bij een band als Helloween nog wel eens tenenkrommend werkt, te vermijden. Verder is de muziek verre van origineel en zal door een groot deel van metalliefhebbers als oubollig worden versleten. Behalve in Duitsland waarschijnlijk. Toch heeft de band veel kwaliteiten op het muzikale vlak. Het draait daarbij niet altijd om de hoeveelheid noten per seconde, maar de gitaristen weten er regelmatig sfeervolle solo’s en passages uit te persen. Luister in dat kader maar naar het lange ‘Waiting For A Sign’ dat één van de beste songs van het album is. De soms wat dunne stem van Stephan Dietrich is misschien niet heel bijzonder, maar hij kwijt zich prima van zijn taak, al valt hij bij de echt stevige nummers (zoals het titelnummer) wat in het niet. Op de plaat is dat nog prima te maskeren, maar je vraagt je af of dat live wel goed gaat.

Een epische song als ‘Eden Lies In Ruins’ komt in eerste instantie wat pretentieus over, maar behoort zeker bij de hoogtepunten op het album, evenals tegen het Queensryche aanschurkende ‘Crescent Moon’ Het zijn dit soort songs die de plaat de moeite waard maken. Ongetwijfeld zal de band hoge ogen gooien in haar thuisland, ook al is de populariteit van dit soort muziek in de rest van de wereld al lang over het hoogtepunt heen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Alpha Tiger Label:Century Media
Cover Voivod - Target Earth

Voivod - Target EarthDe grote vraag op voorhand was natuurlijk: hoe zou Voivod klinken op de...