RECENSIE: Soldout - More

Cover Soldout - More
2013-06-04 Het Belgische Soldout bestaat uit Charlotte Maison (zang en keyboard) en David Baboulis (synthesizers en computers). Na Stop Talking (2004) en Cuts (2009) is More hun derde album. Het duo nam het op in hun eigen studio in Brussel.

Openingstrack 'Right Now' is frisse synthpop met een eighties wavesound en zang van Maison. Dat is ook te horen op 'Wasabi', een zeer geslaagde track die terecht is gekozen als single. ‘Wasabi’ heeft een heel aanstekelijk ritme en je hoort een heleboel freaky sounds. Zo wordt de zang in mootjes gehakt, wat een bijzonder effect oplevert. Die zachte licht galmende zang over de droge kille sound en beats van Baboulis geeft de muziek van Soldout zijn sfeer en maakt haar herkenbaar. Die zang heeft een belangrijkere rol dan op eerdere albums en dit zorgt voor een meer toegankelijke en mindere experimentele sound dan voorheen. '94' is ook een single, misschien het meest poppy liedje van het album. Het nummer heeft een dansbaar eighties-geluid en ook hier eist de zang van Maison de aandacht.

De muziek van Soldout is zeker geen doorsnee pop, ze heeft voldoende originele elementen om het spannend en interessant te houden. Dat zit hem vooral in de wisselwerking tussen de kille electrobasis van de tracks en de luchtige inkleding die daaraan gegeven is. De meeste tracks klinken opgewekt, als je bijvoorbeeld niet vrolijk wordt van 'Relics,' weet ik het ook niet meer. Een lekker opbeurend ritme met vrolijke synthesizergeluiden. Maar dat geldt niet voor 'About You', dat duidelijk somberder van sfeer is. Ook 'A Drop Of Water' is wat zweveriger en duisterder maar daarom niet minder geslaagd.

More is een fris synthpopalbum met een sound die opgewekt is zonder door te schieten naar te blij. Dit komt door de steriele synths die de basis van de songs vormen en de onderkoelde zangstijl van Charlotte Maison. Beslist een aanrader en niet alleen voor doorgewinterde synthpop-liefhebbers.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Soldout Label:Rough Trade Distribution
Cover Woot - Son Of A

Woot - Son Of ADe Haagse formatie Woot bestaat uit zanger/gitarist Tobias Wolring,...