RECENSIE: Lucky Fonz III - All Of Amsterdam

Cover Lucky Fonz III - All Of Amsterdam
2013-03-21 Mensen vinden hem geweldig of juist helemaal niets. Een middenweg bestaat er eigenlijk niet. Lucky Fonz III heeft duidelijk een eigen geluid. Sommige mensen vinden dat hij vals zingt, maar zelf noemt hij dat het een tegenbeweging tegen alle gepolijste en overgeproduceerde liedjes van tegenwoordig. Het geluid wat hij brengt is ongepolijst en rauw, maar toch fragiel en eerlijk. Hoewel hij oorspronkelijk begon als zanger van Engelstalige liedjes was zijn laatste cd Hoe Je Honing Maakt in het Nederlands. Met deze cd haalde hij breed succes en scoorde hij zelfs een top-10 hit met de single ‘Ik Heb Een Meisje’.

Het lijkt verrassend dat hij zijn cd's uitbrengt via Top Notch, van oudsher een hiphoplabel. Toch past het wel, hiphop is namelijk een meer verhalende stroming dan popmuziek en daar voelt Lucky zich naar eigen zeggen meer bij thuis. Wat dan weer niet bij Lucky past is de arrogantie van deze artiesten. Het rocksterren gebeuren is niet zijn ding, hij gaat meer voor het menselijke aspect in zijn muziek en houdt niet van hiërarchie in de relatie tussen consument en artiest.

Lucky Fonz III brengt met All Of Amsterdam weer een Engelstalig album uit. De oorzaak van deze switch terug naar zijn oorsprong is te voeren op de vele buitenlandse optredens die Lucky deed. Tijdens deze optredens wilde hij maximaal één Nederlandstalig nummer zingen. Hij vond zijn Engelse werk echter te oud om mee op te treden. Daarom heeft hij speciaal voor de tour nummers geschreven. Daarnaast kreeg hij tijdens deze tour ook inspiratie voor nieuwe nummers. Dat leverde in totaal veertien Engelse nummers op, waarmee hij hoopt zijn oude schare fans en wellicht ook de met zijn Nederlandstalige werk aangeboorde groep te boeien.

Moderne popmuziek is snel en repetitief, Lucky vindt dit rigide en wil vrijer zijn. Ook op zijn nieuwe album gebruikt hij complexere melodieën die richting opera gaan en veel dramatiek in zich hebben. Inspiratiebronnen zijn: Johnny Cash, Bob Dylan, Beatles. Grote namen en vernieuwers van de muziek, mensen die platen maakten die verder gingen dan voorheen. Aan goede kunst is echter wel risico inherent. En dat geldt zeker ook voor Lucky Fonz. Hij heeft een risico genomen. Met de hulp van Producer Ro Halfhide maakte hij een compromisloos album. Lucky komt nog naakter en fragieler over dan ooit tevoren. Het lijkt hiermee wel of hij in je huiskamer zit en zijn liedjes speciaal voor jou ten gehore brengt.

Op het eerste gehoor lijken de nummers door deze kale en fragiele opzet heel droevig van aard. Nummers over de grenzen van Europa, ziekte, dokters en de dood. Maar daarnaast vormen de teksten van Lucky ook vaak het licht aan het einde van de tunnel. Hij weet aparte verhalen te vertellen en is een meester in de onverwachte wendingen. Het Amsterdam uit de titel komt niet veel terug, het dient als de centrale plek waar alle verhalen min of meer omheen draaien.

Lucky Fonz is een bijzonder zanger en dan kun je niet volstaan met een simpel album. Hij heeft met kunstenaar Jan Rothuizen een exclusieve versie van het album gemaakt in boekvorm. Met name de teksten zullen een welkome aanvulling vormen. Als tekstschrijven is de man ongeëvenaard, zijn doelbewuste rauwheid zorgt er helaas wel voor dat de teksten, die vaak erg abstract zijn, ook nog eens wat moeilijk te volgen zijn. Lucky Fonz levert een zeer doordacht, diepgravend album. Een album wat veel vraagt van de luisteraar, maar ook een hele intense ervaring oplevert.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Lucky Fonz III Label:TopNotch
Cover Torre Florim & Roos Rebergen - De Tweede Speeldoos

Torre Florim & Roos Rebergen - De Tweede SpeeldoosIn 2009 dook Torre Florim samen met Roos Rebergen de studio in om De...