RECENSIE: Bert Beenen - Ff Kalm An

Cover Bert Beenen - Ff Kalm An
2013-04-07 In 1983 bracht hij met 12 Ambachten, 13 Ongelukken zijn debuutalbum uit. Hij werkte samen met Bob Fosko aan het tv programma De Zingende Dokter en was te zien in VPRO- programma`s met o.a. Kees Prins. Hij schreef liedjes voor EMI en nam in zijn eigen studio platen op van Raggende Mannen en Van Dik Hout. Hiernaast schreef hij muziek voor programma`s van IKON en VPRO en tijdens al deze drukte was hij als multi-instrumentalist ook nog eens betrokken bij allerlei bandjes en projecten. Ook het theater liet hij niet links liggen. We kunnen dus gerust stellen dat Bert Beenen een druk bezet man is.

Exact dertig jaar na het verschijnen van zijn debuutalbum, brengt Beenen een nieuw soloalbum uit met de in zijn geval niet al te toepasselijke titel Ff Kalm An. Tenminste je zou denken dat een bezige bij als Beenen de laatste is die vindt dat het kalm an moet. Hij beschikt op Ff Kalm An in ieder geval over een scherpe pen en een kritische blik. Door de toon in liedjes als ‘Blije Eikel’, dat inderdaad gaat over rasoptimist die zo`n gezicht heeft waar je het liefst op zou slaan, en ‘De Beste Band Van Nederland’ waar het cynisme vanaf druipt, lijkt Beenen een tekstschrijver die met liedjescabaret in de stijl van Veldhuis en Kemper en Acda & De Munnik zo het theater in zou kunnen.

Muzikaal gezien schurkt Bert Beenen op Ff Kalm An het liefst langs de roots kant. Dit hoor je terug bij het persoonlijke ‘Ouder Worden’ en het herkenbare ‘Ergeren’ waar Beenen door een kabbelend banjoloopje of een tikkeltje slide je het gevoel geeft dat je op een schommelstoel op de veranda van je westernhutje zit. Of ergens in de desert zoals bij de blues van ‘Zon In De Woestijn’. Het blijft een genre wat op het moment erg geliefd is, maar veel degelijke Nederlandstalige varianten hadden we nog niet. En al helemaal niet in combinatie met maatschappij-kritische teksten.

Waar liedjes als het aanstekelijke ‘Liever Jou’, ‘Droom’ en de titeltrack tot de betere songs behoren is buitenbeentje ‘Geen Tijd Te Verliezen’, dat door de synthesizer een 80`s popsound meekrijgt, het hoogtepunt. De song komt met een donkerder geluid en een simpele maar serieuze boodschap als: ”Geen tijd te verliezen, opstaan en gaan. Een kwestie van kiezen, straks wordt het voor je gedaan” dichterbij dan de gemiddelde pophit van tegenwoordig.

Als er een ding duidelijk wordt is het wel dat Bert Beenen zich op dit album van niemand iets aan trekt. Ff Kalm An is zijn kijk op de alledaagse werkelijkheid, ouderdom, de medemens, vrouwen, ambitie, kortom het leven. Dat maakt van dit album niet alleen een persoonlijke, maar ook hele eerlijke plaat.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Bert Beenen Label:Marista
Cover JJ Grey & Mofro - This River

JJ Grey & Mofro - This RiverOnder de noemer JJ Grey & Mofro werkt JJ Grey, samen met een...