RECENSIE: Bleed From Within - Uprising

Cover Bleed From Within - Uprising
2013-05-08 Bleed From Within is een Schotse band die metal, hardcore en deathmetal combineert. Een combinatie die ook wel deathcore wordt genoemd. De scheidslijn met metalcore is echter vrij klein met dit verschil dat in deathcore de muziek wat meer deathmetal invloeden verraadt in de vorm ven een grunt en wat meer traagheid en melodie.

Uprising is het derde album van het Schotse vijftal. Wat de ambities van de band zijn maakt drummer Ali Richardson duidelijk in de persinfo: ” We were listening to Pantera and Lamb Of God and we just wanted to make Music that excited us in the same way. We didn’t have great ambitions”. Op zich een prima standpunt, alleen beklijft de muziek van Bleed From Within nergens zo goed als die van de inspiratiebronnen.

Hoewel de strakke machinale riffs en inventieve gitaarloopjes voor een spannend bedje zorgen blijft er weinig hangen van de songs. Het probleem zit hem in de productie en de zang. De schreeuw van Scott Kennedy klinkt veel te overheersend zodat we te weinig van de muziek meekrijgen. Daarbij gaat hij in de loop van de plaat wat irriteren zodat je blij bent als hij even naar zijn grunt schakelt. Het zet de positieve teksten over in jezelf geloven en nooit opgeven in ieder geval een hoop kracht bij. Dat wel.

Het spannende intro belooft veel goeds, en ook de invallende riff en het spannende gitaarwerk in ‘Colony’ geeft blijk van goede muzikanten. Maar helaas wordt het kunstje te veel herhaald, zodat je weinig verschillen tussen de songs onderling hoort. Muziek staat en valt tenslotte bij goede songs en daarvan staan er, ondanks de perfecte instrumentbeheersing, te weinig van op Uprising.

Beste songs zijn ‘It lives In me’ waarin het energieniveau af en toe wat omlaag geschroefd wordt en ‘I Am Oblivion’ dat behoorlijk richting deathmetal neigt en licht epische trekjes heeft. Het instrumentale rustpuntje halverwege, dat ‘Speechless’ heet, laat ons even op adem komen waarna het weer vet beuken is tot het einde, hoewel de wat meer afwisselende afsluiter ‘Devotion’ zich onderscheidt met wat rustigere stukjes. Misschien een mooi punt om op voort te borduren de komende jaren.

Uprising is een plaat om je even flink bij af te reageren, maar is zeker niet het sterkste product dat we de laatste jaren in de death- en metalcore gehoord hebben. De songs sneeuwen helaas net even te vaak onder in al het brute geweld. Maar zoals de band zelf al aangeeft: geef nooit op. Dus wachten we geduldig op de vierde plaat van de Schotten.
Recensent:Jan Didden Artiest:Bleed From Within Label:Century Media
Cover The Jig - Aargh!

The Jig - Aargh!Vette funk met als thuisbasis Amsterdam. The Jig maakt het. Beïnvloed door...