RECENSIE: Safi & Spreej - Fase 2

Cover Safi & Spreej - Fase 2
2013-05-10 België is een land met een ruime pophistorie. Maar ondanks de toch levende hiphop scene is er in Nederland nog steeds geen grote doorbraak geweest van een Belgische hiphopact. Nederlandse rappers worden tegenwoordig veel gevraagd voor optredens bij onze zuiderburen, maar vice versa is dit nog niet het geval. De grens met België blijkt in de praktijk gewoon geen arbitraire overgang. Daar waar de kabels meteen bovengronds komen lijken de rappers juist ondergronds te gaan. Bij Top Notch, het grootste hiphop label van Nederland heeft nu een Belgische act getekend die misschien wel definitief een eind kan maken aan de Nederlandse onbekendheid met Belgische rappers.

Safi & Spreej gingen ongeveer tweeënhalf jaar geleden samenwerken voor wat losse projectjes naast hun solo werk. Dit beviel zeer goed en in plaats van een mixtape volgt er in 2012 op het Belgische label Eigen Makelij een officieel album: Ter Plaatse, Rust. De muziek op dat debuutalbum gaat van een vrolijk en zomers geluid naar een duistere boombap. Veelal strakke verses worden gecombineerd met een door Safi gezongen refrein. Dat refrein zorgt er voor dat de eerste single ‘Herinner Mij’ veel op de radio te horen is.

Safi en Spreej winnen tijdens de Vlaamse rap awards zelfs vier prijzen en openen hiermee vele deuren voor de Belgische rap. Hun tweede album Fase 2, zal zowel via het Belgische Eigen Makelij als via het Nederlandse Top Notch verschijnen. Naast de platenmaatschappij is er nog een Nederlands tintje aan het album. De Nederlandse producer Terilekst neemt twee nummers voor zijn rekening, ‘Sepia’ en ‘Gouden Lepels’ en Sticks is gastrapper op ‘Breng Het Terug’.

Weer vormen strakke verses en kekke refreintjes de basis voor het album. Op deze strakke basis weten ze verschillende stijlen neer te zetten, van een popmuziek georiënteerde sound (‘Leven Of Bestaan’), via een hiphop ballade (‘Is Dit Het Dan’), eindigend bij stampende beats (‘Plax’). Door gebruik te maken van die verschillende stijlen in combinatie met een grote variatie in thema’s weten ze een erg gevarieerd album af te leveren. Slechts een nummer valt op dit zeer vlotte en melodieuze album erg uit de toon en dat is het trage en door autotune volledig om zeep geholpen ‘De Leiding.’ De rest van de nummers zorgt er met hun feel good vibe voor dat de lente uit je speakers lijkt te komen. Wat weten deze Belgische heren een fraai en prettig geluid neer te zetten en wat fijn dat ze de grens over mochten steken!

Op het eerste gehoor kan Fase 2 voor de oppervlakkige luisteraar uitgekauwd en banaal lijken, maar er zit veel meer diepgang in de teksten van deze cd dan de eerste luchtige vibe van de refreintjes doet vermoeden. Safi en Spreej leveren een doordacht en gevarieerd album af wat met recht hun Nederlandse doorbraak mag vormen. Een album wat er hopelijk voor zorgt dat meer Belgische rappers voet aan de Nederlandse kant van de grens krijgen.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Safi & Spreej Label:TopNotch
Cover Volbeat - Outlaw Gentlemen & Shady Ladies

Volbeat - Outlaw Gentlemen & Shady LadiesHet is weer eens tijd voor wat ouderwets Deens ijzer: de rockers van Volbeat...