RECENSIE: High On Fire - Spitting Fire Live Vol. 1

High On Fire
2013-08-27 High ON Fire bestaat vijftien jaar. Waarschijnlijk is dit de reden voor de release van Spitting Fire Live Vol.1 en , Spitting Fire Live Vol.2. Inderdaad twee live albums die in de cd-versie ook echt afzonderlijk verschijnen. Onbegrijpelijk want de vinyl versie verschijnt wel als één dubbelalbum. Maar laten we ons concentreren op de muziek.

De Amerikaanse sludge/stoner band is uitgegroeid tot één van de populairste bands binnen het genre. In de vijftien jaar van haar bestaan bracht de band zes albums uit. Daarbij wist High On Fire altijd prima de juiste balans tussen stoner, doom en energieke hardcore te vinden. Die energie is bij dit soort bands altijd moeilijk op plaat te vangen. Het is dan ook goed om de band eens in een live-setting te horen.

Verdeeld over de twee schijfjes horen we vijftien beukende nummers die zijn opgenomen tijdens twee concerten in New York in 2012. Het is moeilijk te beweren dat een band als High On Fire op plaat netjes klinkt, maar de vuige sludge klinkt live nog een graadje smeriger. Zanger-gitarist Matt Pike schreeuwt er daarbij ook nog wat waanzinniger op los, alleen mis je soms net de subtiliteit van zijn gitaarspel. Het komt gewoon omdat het geluid wat meer een brij is dan op de studioplaten die helderder klinken. Doordat de band in betrekkelijk kleine zaaltjes speelt, hoor je niet heel veel van het publiek.

De verzameling songs op de twee schijfjes is een dwarsdoorsnede van het zes albums omvattende oeuvre van de band. Van elk album vinden we twee of drie nummers. Daarbij is de opening van het tweede schijfje met drie songs van Death Is This Communion briljant. Het Motörhead-achtige ‘Rumors Of War’ gevolgd door het doomy instrumentale ‘DII’ en het vrij lange ‘ Fury Whip’ laat in drie songs horen waar High On Fire’ voor staat. Van de laatste studio plaat’De Vermis Mysteriis krijgen we drie songs voorgeschoteld, waarvan vooral het briljante ‘Fertile Green’ opvalt.

High On Fire zal nooit de schoonheidsprijs verdienen, daarvoor schuurt en wringt het allemaal te veel. Het maakt de band tot wat het is: een ongecompliceerde harde rock ’n’ roll band die het publiek nooit teleur stelt. Daarom ook zijn deze live-opnamen een prima eerste kennismaking met deze sludge band. Live je beste songs opnemen is tenslotte altijd beter dan een zielloze compilatie in elkaar draaien.
Recensent:Jan Didden Artiest:High On Fire Label:Century Media
Cover Fanfaraï - Tani

Fanfaraï - TaniArabische muziek is een lastig genre om als muziekliefhebber aan te komen....