RECENSIE: Knight Area - Between Two Steps

Knight Area
2013-12-03 Het is alweer bijna tien jaar geleden dat Knight Area werd geformeerd. Sindsdien is er veel gebeurd binnen de gelederen van de Boskoopse band. Zo werden vier prima platen uitgebracht, maar vonden ook wat bezettingswisselingen plaats. In 2012 verlieten twee leden van het eerste uur, gitarist Mark Vermeule en bassist Gijs Koopman, de band. In een eerder stadium al vertrokken gitarist Rinie Huigen en toetsenist Joop Klazinga.

Inmiddels is het bijna 2014 en is Knight Area weer op volle sterkte. Bandleider Gerben Klazinga heeft duidelijk een neus voor goede muzikanten want het valt niet mee om muzikanten van dit kaliber te vervangen. Gelukkig is de missie geslaagd want hij heeft in de persoon van de jonge gitarist Mark Bogert (Penny’s Twisted Flavour), een prima vervanger gevonden voor de twee vertrokken gitaristen. Daarnaast is hij er ook in geslaagd bassist Peter Vink te strikken. Vink kennen we vooral van zijn verleden in Q65 en Finch, maar ook zijn samenwerking met Arjen Lucassen mag bekend worden verondersteld.

Een nieuw bandlogo markeert de nieuwe start van de band en de EP Between Two Steps geeft ons alvast een voorproefje voor een op stapel staande nieuwe plaat. Op het schijfje staan twee radio-edits van nummers die daarop te horen zullen zijn. De nummers heten ‘Bubble’ en ‘This Day’ en laten horen dat het vertrouwde Knight Area nog steeds aanwezig is, maar dat met de komst van Mark Bogert het geluid iets steviger is geworden.

In ‘Bubble’ horen we een krachtige riff, afgewisseld door rustigere stukken, waarin de stem van Mark Smit prima gedijt. Daarbij laat Peter Vink zijn bas heftig knetteren. Het nummer heeft wat Porcupine Tree-achtige trekjes. Vooral de gelaagde zang refereert hieraan. ‘This Day’ neigt weer iets meer naar het oude Knight Area-werk. Mark Smit eist met zijn warme stem weer een absolute hoofdrol op. Het mooie Marillion-achtige gitaarwerk van Bogert geeft het nummer iets extra’s. Hij laat in de afsluitende gitaarsolo’s nog eens horen wat hij in huis heeft, net zoals in het instrumentaaltje ‘Xerenity’.

De opnieuw opgenomen songs ‘ Dreamweaver’ en ‘Forever Now’ klinken een flink stukje steviger en meer gitaargericht dan de originele opnamen. Hier is goed te horen dat Bogert uit de progmetal-hoek komt. Wederom blijkt maar weer wat een goede nummers dit zijn. Al met al is Between Two Steps een fijne EP en een mooie kennismaking met het nieuwe Knight Area. Al blijft de band altijd herkenbaar, en zo hoort het ook. Door dit schijfje worden de verwachtingen voor de nieuwe plaat alleen maar hoger.
Recensent:Jan Didden Artiest:Knight Area Label:Eigen Beheer
Cover Teitur - Story Music

Teitur - Story MusicGebaseerd op het geloof dat het vertellen van verhalen de basis is van de...