RECENSIE: Babylon Circus - Never Stop

Babylon Circus
2013-12-17 Het Franse Babylon Circus is typisch zo`n band die je live moet zien. Niet omwillen van virtuositeit of omdat het zo vernieuwend is, maar wel om de energie en het plezier dat deze tienkoppige vriendenclub al sinds 1995 van de bühne af laat spatten. Natuurlijk leent de mix van ska,reggae, punk, jazz en rock zich uitermate goed voor een feestje, maar ook het aanstekelijke enthousiasme waarmee de band, en met name frontman David Baruchel, iedere festivaltent en popzaal weet in te pakken zorgt voor een groeiende naamsbekendheid. Zeker na La Belle Étoile, dat alweer van vier jaar geleden is, ging het hard, getuige succesvolle optredens op Lowlands, Pinkpop, Pukkelpop en Dour.

Voor het nieuwe album gaf de band zichzelf voor het eerst een half jaar vrij van toeren. Een half jaar om in alle rust met een frisse opvolger op het poppy La Belle Étoile te komen. Het werd Never Stop dat als thema verandering kreeg. Verandering van dertiger naar veertiger, van ongeluk naar herstel en van het groepsleven naar koppel of alleenstaand. Bij het luisteren naar Never Stop blijkt al snel dat verandering niet alleen op de thematiek slaat. De zomerse mix van balkan, jazz, gypsy, reggae, ska en punk is teruggebracht tot een mix waarbij voornamelijk reggae, ska en rock over zijn. Hierbij is het vooral jammer dat de blazerssectie een veel minder grote rol speelt. Het geheel klinkt hierdoor een stuk minder speels en dat is wennen.

Never Stop bevat nauwelijks het opzwepende karakter van songs als ‘Nina’, ‘La Cigarette’ en uit een verder verleden ‘La Caravane’. Toch heeft Babylon Circus met rock ‘n’roll track ‘De Passage’ en ‘I Like You‘ wel zijn goede gevoel voor aanstekelijke songs behouden. Ook de fijne dromerige popmelodieën die op La Belle Étoile te vinden waren komen we tegen op bijvoorbeeld ‘Demain Dehors’. Het is meteen een van de betere tracks van het album. Wanneer de band sporadisch de blazerssectie wat meer op de voorgrond plaatst, blijkt eens te meer dat dit een krachtig element is voor de sound van de band. ‘Je Plane’ behoort daardoor tot een van de uitschieters. ‘Babylon Requim’ kan in zijn eentje het gebrek aan spanning en opzwepende ritmes niet verbloemen, maar het mag duidelijk zijn dat deze uptempo uitsmijter het live goed zal doen.

Never Stop is niet het album dat je in eerste instantie van Babylon Circus verwacht, misschien zelfs niet eens hoopt. Dat de band echter niet steeds uit hetzelfde vaatje probeert te tappen valt te prijzen. Daarbij zijn de tracks stuk voor stuk degelijk genoeg om te kunnen bekoren.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Babylon Circus Label:Epic
Cover Joe Cocker - Fire It Up Live

Joe Cocker - Fire It Up Live Joe Cocker heeft een groot gedeelte van zijn carrière te danken aan het...