RECENSIE: Bert Hermelink - Daarom

Daarom
2014-02-28 ‘Stiekem Gedanst’, ‘Net Als In De Film’, ‘Ben Jij Ook Zo Bang’ en ‘Zoveel Te Doen’. Een greep uit de hits die popband Toontje Lager in de jaren tachtig wist te produceren. Klassiekers in de Nederlandse popgeschiedenis. Dat bands doorgaans niet het eeuwige leven hebben, bewees ook Toontje Lager toen ze in 1985 onder de druk van het succes uit elkaar gingen. Oprichter, toetsenist en tekstschrijver Bert Hermelink zoekt in eerste instantie zijn heil in cabaret, maar in 2005 gaat hij zich weer op muziek richten. Hij schrijft, componeert en produceert met de Groningse zanger Martin Groenewold. De wens om een soloalbum te maken groeit. Onlangs kwam dat album er onder de titel Daarom.

Het is duidelijk te horen dat Bert Hermelink een groot aandeel had in het succes van Toontje Lager. Niet alleen was hij bijna volledig verantwoordelijk voor de hits, hij moet ook een grote stempel hebben gedrukt op de sound van de band. Daarom klinkt namelijk zeer herkenbaar, alsof er op een plank in de studio nog een niet eerder uitgebracht album is opgedoken. Alleen ontbreekt de stem van Erik Mesie. En wat eigenlijk ook ontbreekt is de energie van de eerder genoemde hits. Is dat een probleem? Nee niet echt, het album is wat rustiger dan wat we van Toontje Lager kende.

Het zijn niet de grote onderwerpen die Hermelink op het album aansnijdt. Op liefde na dan, want die komt in al zijn facetten, wel voorbij. Verlangen, verliefdheid, jaloezie, weemoed en het missen van al het moois dat niet meer is. Je hoort het terug in liedjes als het opgewekte ‘Zin Om Je Te Zien’, dat die kenmerkende Toontje Lager sound heeft. Dat geldt ook voor de minder opgewekte single ‘Daarom’ die op herkenbare en ontwapenende wijze verhaalt van moeders die antwoord lijken te hebben op alle vragen die je als zoon of dochter hebt. Het is een sterke ode aan moeders. Het hoogtepunt van het album is ‘Waarin Ik Woon’, dat op metaforische wijze een “staat van zijn” beschrijft.

Hermelink is niet alleen verantwoordelijk is voor de composities en de teksten, maar heeft ook nog eens alles, op een enkel blaaspartijtje of koortje na, zelf ingespeeld. Hierbij valt op dat de liedjes doorgaans op jaren tachtig leest geschoeid zijn. Hierdoor doen sommige liedjes wat gedateerd aan, maar als kind van de jaren tachtig voelt dat juist weer aan als een warm bad. Maar er zijn ook uitzonderingen. Zoals ‘De Dag’ bijvoorbeeld, dat aan Spinvis doet denken. Al is het door het wat saaie karakter wel een van de mindere liedjes van het album. ‘Jouw Liedje’ daarentegen is eenvoudig van opzet en het samenspel tussen piano en zang zorgt voor een mooie, klein gehouden ballade. Ook het vrolijke, op calypso gebaseerde ‘Abonnement Op De Lente’ zorgt voor afwisseling.

In zijn geheel is Daarom een degelijk, herkenbaar album dat het talent van Bert Hermelink onderschrijft. Daarnaast doet het je beseffen dat het jammer is dat sommige bands geen nieuw materiaal meer uitbrengen.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Bert Hermelink Label:Marista
Cover Apocalyptica - Wagner Reloaded

Apocalyptica - Wagner ReloadedDe eerste kennismaking van ondergetekende met Apocalyptica was...