RECENSIE: Van Dik Hout - Alles Wat Naar Boven Drijft

VDH
2014-02-03 Ondergetekende heeft al sinds de doorbraakhit ‘Stil In Mij’ een zwakke plek voor Van Dik Hout. De laatste jaren werd de liefde voor deze sympathieke band uit Den Helder echter danig op de proef gesteld. De laatste paar albums waren niet al te best en bij de theatershows werd meer en meer geleund op de succesnummers uit het verleden. Het zag er niet naar uit dat de band ooit nog op het oude niveau terug zou komen.

Met Alles Wat Naar Boven Drijft heeft Van Dik Hout echter een album gemaakt dat zich kan meten met de betere platen uit de beginperiode van de band. Het vuur, dat op de laatste albums een beetje gedoofd leek, is weer opgelaaid en de mannen hadden er bij het maken van dit album duidelijk zin in.

Alles Wat Naar Boven Drijft opent met een drietal zeer sterke songs. ‘We Gaan Voor Dit Moment’ is een typische Van Dik Hout-rocker met een belangrijke rol voor de piano. De hoekige rocksong ‘Straks Is Het Te Laat’ is nog een tandje steviger. Zo ruig klonk de band al sinds de jaren ’90 niet meer. ‘Lieg Niet Meer’ is opnieuw typisch Van Dik Hout: een stevig nummer met goede melodie en een sterke tekst. Deze song had zomaar op Vier Weken of Kopstoot Van Een Vlinder kunnen staan.

Na deze drie rockers volgt een drietal rustigere nummers. ‘Iemand Die Me Op Komt Halen’ doet door het gebruik van akoestische gitaar en mondharmonica een beetje folk-achtig aan. Echt folky wordt het echter in het wat snellere ‘Gun Me Wel Je Tranen’. ‘Wat Doet Er Dan Zo Zeer’ is een mooi nummer, waarin zanger Martin Buitenhuis wordt ondersteund door Ellen Ten Damme.

Naast Ten Damme zijn ook oude vrienden Acda en De Munnik van de partij op Alles Wat Naar Boven Drijft en zij verlenen hun medewerking aan het mooie ‘Spijt Slaapt Nooit’. Deze song begint rustig en eindigt wat steviger. Dit geldt ook voor afsluiter ‘Ik Zou Het Zo Weer Doen’, al is het contrast tussen het begin en het eind hier wat groter. ‘Liefde Als Water’ is een opvallende track, door de vele blazers. En horen we daar tegen het eind nou een dwarsfluit?

Zoals gezegd had ondergetekende er niet meer op gerekend, maar Van Dik Hout heeft met Alles Wat Naar Boven Drijft een erg goede plaat gemaakt. De songs zijn dik in orde, de band durft weer te rocken en producer Guido Aalbers heeft de scherpe kantjes er lekker aan laten zitten. Alles Wat Naar Boven Drijft is met gemak de beste Van Dik Hout-plaat in tien jaar.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Van Dik Hout Label:Rough Trade Distribution
Cover Iced Earth - Plagues of Babylon

Iced Earth - Plagues Of BabylonAl bij de eerste tonen van Plagues Of Babylon gaan we er eens goed voor...