RECENSIE: Tommy Ebben - Tommy Ebben

Ebben
2014-03-27 Muzikale duizendpoot Tommy Ebben heeft op jonge leeftijd al een interessante carrière achter de rug. De zanger/gitarist bleek niet voor één gat te vangen te zijn en toonde zich al een veelzijdig talent. Als muzikant in de muzikale projecten Lorainville en Knalland, als frontman van de rootsrockband The Small Town Villains en als singer-songwriter op twee soloplaten. Nu, anno 2014, is het dan tijd voor album nummer drie waarop Ebben wederom drastisch het roer omgooit. De sound wordt op de titelloze derde verrijkt met blazers en synths.

Vaak als een artiest als zoveelste album ineens een album uitbrengt zonder titel, betekent dit dat de artiest eindelijk zijn ware gezicht en muzikaliteit in al zijn facetten laat zien. De single 'Golden' liet alvast een behoorlijk nieuw geluid horen en voorspelde een spannend album.

Na de opener, de eerdergenoemde single, is het tijd voor een vrolijk en melodieus popliedje: 'Battle Of The Bismarck Sea'. Het korte, meerstemmige, sfeervolle 'Heed Your Call' en het folky 'Red Curled Curtain' volgen en binnen krap vier nummers weet je het al als luisteraar; dit is een album met vele gezichten. 'Blank Photographs' ligt meteen erg goed in het gehoor en is melodieus en compositorisch gezien één van de sterkere songs op dit album. Het nummer 'If I Was A Carpenter' kennen we al van Ebben's project Lorainville.

Helaas kent het tweede deel van de schijf wat mindere momenten, zoals het te makkelijke 'Keep A Light On'. Het orkestraal begeleidde 'September Skies' is dan echter weer een echt hoogtepunt en een compositorisch hoogstandje tegen het einde van de plaat aan. Het nummer vangt aan met strijkers en gaat over in wat het lijkt een ballade, om daarna te versnellen en uiteindelijk te eindigen met subtiele piano en elektronica. Wat een song! Tot ongekende hoogten stijgt de rest van de songs niet, maar luistert desondanks wel heerlijk weg.
Recensent:Etan Huijs Artiest:Tommy Ebben Label:Goomah Music
Cover Howler - World Of Joy

Howler - World Of JoyAls een band ruim een jaar langer doet over het maken van een album kan dat...