RECENSIE: Massacre - Back From Beyond

bfb
2014-05-15 Florida was eind jaren tachtig en begin jaren negentig een broedplaats voor deathmetal. Iedereen kent ongetwijfeld de grote namen Death, Morbid Angel, Deicide en Obituary. Bands die nog steeds tot de verbeelding spreken. Misschien iets minder bekend, maar ook legendarisch is het eveneens uit Florida afkomstige Massacre. De band werd opgericht in 1984, maar bracht pas in 1991 haar debuutalbum From Beyond uit. Vijf jaar later verscheen het tweede album Promise waarna we lange tijd niets meer venomen van de band die bekend stond om haar vele personeelswisselingen. Totdat Massacre eind 2011 ineens weer opdook, in 2012 een single opnam en nu haar derde album Back From Beyond uit heeft gebracht.

De spil in Massacre is Terry Butler, die de band in 1984 mede oprichtte. Ook Rick Rozz die bij de oprichting van de partij was, maar de band al in 1985 verliet, is weer tot de band toegetreden. Met voormalig Diabolic-vocalist Ed Webb en ex-Pain Principle-drummer Mikey Mazzonetto is de line-up weer compleet.

Wanneer je naar Back From Beyond luistert lijkt het ineens weer 1991. Het zompige geluid dat toentertijd het deathmetal-klimaat domineerde is op de plaat alom aanwezig. Lompe stukken worden afgewisseld met snelle stukken en de riffs zijn bruut en vet. Grootste attractie is de rauwe, maar goed verstaanbare grunt van Ed Webb, maar ook de vrij technische akkoorden mogen er zijn. Het zorgt er voor dat de band veel overeenkomsten heeft met Death, al moet wel gezegd worden dat het songmateriaal een flink stukje minder is dan dat van Death.

Neemt niet weg dat Back From Beyond zeker niet slecht is en bij oldschool liefhebbers in de smaak zal vallen. De beste songs zijn het razende ‘Ascension Of The Deceased’ dat een echte nekwervelbreker is, het lompe en loodzware ‘Hunter’s Blood’, en afwisselende songs als het titelnummer en ‘Beast With Vengeance’, die beiden lekker duister gitaarwerk bevatten. Daarnaast is ook het afsluitende ‘Honor The Fallen’ opvallend door het licht hysterische gitaarwerk.
Back From Beyond is een zware en ouderwetse deathmetalplaat ingespeeld door muzikanten die het klappen van de zweep kennen en geen enkele steek laten vallen. Dat het songmateriaal wat achterblijft bij de techniek en de prima productie vergeven we de vier heren grif. Het is goed dat Massacre er weer is.
Recensent:Jan Didden Artiest:Massacre Label:Century Media
Cover Samaris - Silkidrangar

Samaris - SilkidrangarZomer betekent voor veel muziekliefhebbers ook nieuwe bandjes ontdekken en...