RECENSIE: Alain Clark - Walk With Me

Walk With Me
2014-04-14 Nederland mag dan een klein landje zijn, we hebben een aantal grote artiesten. Alain Clark hoort met recht in dat rijtje thuis. Zowel zanger als gitarist, componist en producer. Een muzikant met de ene hitsingle na de andere, albums die meerdere keren platina waren en met optredens op grote festivals. Alain is vanaf kinds af aan al met muziek bezig. Niet heel verrassend, zijn vader zong in een soulband. Alain’s echte doorbraak kwam met ‘This Ain’t Gonna Work’ en sindsdien is hij nooit meer van de radio verdwenen. Walk With Me is zijn vijfde album en misschien wel het beste tot nu toe.

Een fijne mix van soul en funk met een vleugje pop, zo laat Walk With Me zich nog wel het best omschrijven. Een album vol potentiele hits. ‘Someone To Hold’ is een fantastische opening van een plaat die met ieder nummer sterker lijkt te worden. Met een behoorlijk tempo is dit een van de meest poppy nummers. Een zomerse gitaarplaat die onmiddellijk in je hoofd kruipt. “So I dance, I sing… I drink, I play, and I party everyday. But all that I want is someone to hold” Alain Clark speelt graag op festivals en deze track zal het daar zeker goed doen.

Het als single uitgebrachte ‘Back In My World’ was natuurlijk al ijzersterk. Een heerlijk optimistisch, funky pianonummer. Voorspellingen zijn natuurlijk altijd lastig, maar ‘Sweet Taste’ en ‘Anywhere Else’ zouden heel goed de volgende grote hits kunnen zijn. ‘Sweet Taste’ is een uptempo pop-ballad met fijne gitaarriffjes, blazers en een ontzettend catchy ritme. ‘Anywhere Else’ laat weer een andere kant van Alain Clark zien. Het is een modern soulnummer waar John Legend jaloers op zou zijn.

Soms schuilt schoonheid juist in de kleinere, minder gelikte nummers. ‘Feels Like I Lost You’ is daar een goed voorbeeld van. Een prachtig akoestisch gitaarnummer, waarin Clarks kwetsbare kant naar voren komt. Het resultaat is een nummer om bij weg te dromen. “Have you decided where your heart is, head in the clouds. Is there a face to who your always dreaming about. I’m still the one you say, but it don’t feel that way.” ‘Change Will Come’ is klein en breekbaar, maar daardoor enorm indrukwekkend. Het is Alain Clark op zijn best met mooie vocalen en prachtige akoestische gitaarpartijen.

Walk This Way is het soort album dat eindeloos op repeat kan staan, zonder te vervelen. Voor wie al fan was, is het een fijne toevoeging aan de collectie. De kans is groot dat Alain Clark met zijn vijfde plaat ook de laatste sceptici overtuigd krijgt. Het is authentieke soul en funk zonder gedoe, met een goede beat en makkelijk te luisteren. Alain Clark heeft op Walk This Way nergens een steek laten vallen, en toch een oprecht en ongekunsteld album neergezet. De zo graag gewilde doorbraak in Amerika kan nu nooit meer ver weg zijn.
Recensent:Nicole Verbeek Artiest:Alain Clark Label:8ball Music
Cover King of the World - KOTW

King of the World - KOTW King Of The World is een Nederlandse blues supergroep. Het debuutalbum werd...