RECENSIE: Sudden Death Of Stars - All Unrevealed Parts Of The Unknown

SDOS
2014-05-19 Nummer 83, 84, 85, 86 en 87. Geen bestelling bij de afhaalchinees, maar de getallen die de bandleden van Sudden Death of Stars zich aanmeten. Dat liever dan hun echte namen. De vijf bandleden komen uit Rennes, in het Franse Bretagne. Na de oprichting in 2010 en het vinden van het vijfde bandlid (“de enige sitarspeler ten westen van Parijs”), dook de band de studio in voor een EP in 2010 en het debuutalbum in 2011. In 2013 volgde een re-release van Getting Up, Going Down. Nu komt het vijftal terug met de opvolger, All Unrevealed Parts Of The Unknown genaamd.

De ietwat morbide naam van de band misleidt, want we hebben hier niet te maken met metal. De muziek van het kwintet is te omschrijven als alternatieve, psychedelische indierock. Muzikaal gezien komen ze dicht bij de Nederlandse Jacco Gardner, die vorig jaar internationaal furore maakte. Het album opent met de track ‘The Void’, dat stroperig klinkt. De meerstemmige, galmende vocalen herkennen we van Pink Floyd. Wat volgt is een achtbaan die begint bij een uptempo track die prima past in de soundtrack van een Quentin Tarantino-film. Gevolgd door een typische jaren ’60 nummer, veel orgeltjes en een geinig liedje dat samen met een vrouwenkoortje wordt gezongen (‘The Break Up’). ‘Blackboard’ stuitert aan alle kanten en als we toe zijn aan rust, gunt de band ons dat maar met mondjesmaat, in het midden van de volgende track ‘Why Won’t You Try’. De plaat eindigt met ‘The Love Substitute’, een nummer met blazers dat rust uitstraalt en klinkt als een waardige afsluiter. Maar wees gewaarschuwd, de band drukt in het refrein toch haar inmiddels bekende stempel.

Luister je niet te aandachtig naar All Unrevealed Parts Of The Unknown, dan is de plaat fijn, zomers en psychedelisch. Maar met de volle aandacht erbij is de opvolger van Sudden Death of Stars misschien een tikkeltje te… stuiterig. Het vijftal zal dan zeker geen schoonheidsprijs winnen, maar in dit genre misstaat het album zeker niet.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Sudden Death Of Stars Label:Rough Trade Records
Cover Miss Montreal - Irrational

Miss Montreal - IrrationalWat een verschrikkelijke oorwurm is dat intro van Utopia . Dat SBS6...