RECENSIE: Lesser Key - Lesser Key

Lesser
2014-04-25 Lesser Key is de band met niemand minder dan bassist Paul D’Amour in de gelederen. Verder hoef je eigenlijk niets te weten over deze formatie uit Los Angeles. De man is zo prominent aanwezig in de marketing dat het uiteraard zo goed als overbodig is om te zeggen dat hij verantwoordelijk is voor de baspartijen op het debuutalbum Undertow van Tool. Het mag gezegd worden, zijn inbreng was zeker noemenswaardig en te herkennen aan de licht agressieve manier van plukken. Toch voelt het als een beetje te veel eer voor de man, die eigenlijk maar voor een fractie deel uit maakte van Tools geschiedenis en legt Lesser Key zichzelf naast een onnodig hoge meetlat met het gelijknamige debuut Lesser Key.

Het is een gevaarlijke zet om in de marketing de link te leggen met Tool, een band die op eenzame hoogte verkeert als het op kwaliteit aankomt. Je moet van goeden huize komen om zanger Maynard James Keenan ook maar enigszins te evenaren. Om nog maar te zwijgen over instrumentale sectie, die er iedere keer weer in slaagt iets mysterieus neer te zetten, dat tegelijkertijd snoeihard kan zijn. Als iets als Tool klinkt, dan is het voor de muziekliefhebber meteen duidelijk hoe dat klinkt. Kortom, in hoeverre kan de debuterende EP van Lesser Key zich meten aan deze geniën?

“Having Paul D’Amour join us on bass is a real pleasure. We all loved the work he did on the first few Tool albums. I think first and foremost we give our best effort to create something that excites us, with the intention to stir things up a bit.” De invloed van Paul’s oude band ligt er heel dik bovenop, waarbij er gekozen is voor de meer melodieuze, zweverige kant. Een zweverige kant die te danken is aan het stemgeluid van Andrew Zamudio, die hiermee zijn eigen stijl laat horen, die uiteraard wel wat raakvlakken heeft met Maynard. Desondanks is zijn bereik vrij beperkt, waardoor het net dat beetje diepgang mist en het ook aan emotie ontbreekt.

Wat betreft de inbreng van de grote man uit de reclame valt de ophef reuze mee. Hij brengt het geheel mooi bij elkaar en levert enkele sterke baslijnen zoals die te horen zijn op het openingsnummer ‘Intercession’ en ‘Parallels’. Desondanks zijn het geen baslijnen die niet door een andere bassist met een beetje kennis van de Tool-discografie bedacht hadden kunnen worden. Verder raakt hij wat meer op de achtergrond als de plaat wat steviger rockt tijdens ‘Folding Stairs’ en ‘In Passing Through’. Instrumentale afsluiter ‘Labile’ hadden ze gerust achterwege mogen laten. Net als de hele hype rondom Paul, want dan is de EP op zichzelf goed te pruimen. Vooral voor fans van A Perfect Circle en Tool, die niet nog eens vijf jaar of langer willen wachten op een nieuw album.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Lesser Key Label:Bertus
Cover Animals as Leaders - The Joy Of Motion

Animals as Leaders - The Joy Of Motion Animals As Leaders doet wat And So I Watch You From Afar doet, overgoten...