RECENSIE: Simone Felice - Strangers

felice
2014-04-22 In een Amerikaanse recensie van Strangers, het tweede soloalbum van Simone Felice, las ik dat de recensent het bizarre gevoel had bij het beluisteren dat alle songs al bestonden maar aanvoelden als nieuw. Daar valt inderdaad veel voor te zeggen nadat dit prachtige album meerdere draaibeurten in huize Michels erop had zitten.

Simone Felice is bij de indie-liefhebbers natuurlijk vooral bekend van zijn werk met The Felice Brothers, dat hem de nodige bekendheid bracht. Zijn werk met The Duke & The King is echter ook prachtig; een band waarin hij naast Americana ook gospel en New Orleans blues verwerkte. Felice heeft een bewogen leven achter de rug met op twaalfjarige leeftijd reeds een hersenaandoening die maakte dat hij qua motoriek alles weer opnieuw moest leren. Na een miskraam van z’n vrouw in 2009 werd hij in 2010 in allerijl opgenomen voor een open hartoperatie die hij net overleefde.

Deze ervaringen hoor je zonder meer terug op Strangers. Geholpen door onder andere zijn broers uit The Felice Brothers en zangeres Leah Siegel imponeert Simone met een plaat vol wereldsongs. Zet opener 'Molly-O' je nog enigszins op het verkeerde been door de opgewekte sfeer; vanaf tweede nummer 'If You Go to LA' volgt het ene hartverscheurende nummer na het andere.

Met miniem verschil steekt er een aantal songs bovenuit: de fantastische pianowals 'Bastille Day', met hulp van Leah Siegel, het gedragen 'Heartland', het akoestische en met strijkers begeleide 'The Gallows' en 'Bye Bye Palenville'. Maar nogmaals; dit doet absoluut tekort aan de pracht van de andere songs. Simone Felice raakt de luisteraar recht in het hart en heeft daarvoor geen bombastische productie nodig. Hulde.
Recensent:Mark Michels Artiest:Simone Felice Label:Konkurrent
Cover Moonbow - The End Of Time

Moonbow - The End Of TimeBij het beluisteren van The End Of Time , de debuutplaat van de...