RECENSIE: Michael Jackson - XSCAPE

Xscape
2014-05-23 Sinds begin mei is Michael Jackson weer even helemaal terug. Zijn single ‘Love Never Felt So Good’ is geregeld op de radio te horen, hij bestormt met een nieuwe plaat alle charts en tijdens de Billboard Music Awards stond hij weer op het podium te dansen. Je zou bijna denken dat ‘The King Of Pop’ weer leeft, maar niets is minder waar. De single is een postuum duet met Justin Timberlake en het optreden werd gerealiseerd met hologramtechnieken. De cd Xscape bestaat uit materiaal uit de archieven van de overleden popster. Mogen we weer eens genieten van Jackson’s muzikale genialiteit of moeten we vrezen voor commerciële uitbuitingen?

Het album Xscape bestaat uit acht niet eerder uitgebrachte tracks, de originele demo’s en een bonustrack. Zo kan de luisteraar horen welk materiaal er gevonden is en wat de producers, waaronder Timbaland, Darkchild en Stargate, er uiteindelijk van hebben gemaakt. Naast de uitgebreide cd is er ook een dvd, met een documentaire van ruim twintig minuten, waarin de producers hun werk bespreken. Ze spreken vol lof over ‘The King Of Pop’ en hun dromen of eerdere ervaringen om met hem samen te werken. Initiator van het project L.A. Reid vertelt hier ook dat hij alleen aan de slag wilde met materiaal dat door Michael Jackson meerdere malen van begin tot eind was opgenomen. Dit gaf hem de garantie dat ook de zanger zelf wilde werken met deze nummers.

De openingstrack is de single ‘Love Never Felt So Good’, waarvan we drie versies te horen krijgen. De eerste is een enorm hitgevoelige uitvoering waarin Jackson’s kwaliteiten volledig naar voren worden gebracht. Dit nummer heeft een Nederlands tintje, aangezien het is opgenomen in Amsterdam met medewerking van een volledig Nederlands orkest. De productie is dicht bij het origineel gebleven. De versie met Justin Timberlake, geproduceerd door Timbaland, is meer bombastisch. Het duet past beter bij de huidige tijd, maar voegt weinig toe aan het feilloze arrangement in de eerste versie.

Ook ‘Chicago’ is een track die slechts opgevijzeld is en voldoet aan de verwachtingen van een echte Michael Jackson song in zijn R&B tijdperk. Wat volgt is een zoete mid-tempo ballad uit de Bad-periode. Het intro in de demo klinkt alsof de tape flink beschadigd is, wat absoluut geen prettig geluid geeft, maar tegelijkertijd een authentiek gevoel meebrengt.
‘A Place With No Name’ zal door luisteraars onderling al veel besproken zijn. Het origineel is namelijk duidelijk ontleend aan het nummer ‘A Horse With No Name’ van de groep America. Deze relaxte gitaarversie is echter flink aangepakt met dikke synthesizers. Het intro doet nu sterk denken aan Jackson’s eigen ‘Leave Me Alone’. Het nummer blijft ondanks de totale metamorfose overeind en is bijna even hitgevoelig als de openingstrack.

Eerder dit jaar dook een stukje van het nummer ‘Slave To The Rhythm’ al op in een tv-commercial. ‘Dansen naar andermans pijpen’ is het Nederlandse gezegde dat hier perfect bij past. Het nummer gaat over een vrouw die haar hele leven metaforisch ‘danst’ naar de wensen van mannen. Stilzitten bij deze track is ook voor de luisteraar geen optie.

De bewerking van ‘Do You Know Where Your Children Are’ laat helaas te wensen over. De demo behelst het herkenbare geluid van de Bad-periode, maar is vrijwel volledig digitaal uitgevlakt. Daarbij gaat ook de gitaarsolo, die Jackson zeker in deze periode enorm waardeerde, verloren.
Doorbordurend op ‘Smooth Criminal’, zowel muzikaal als thematisch, is ‘Blue Gangsta’. Het nummer klinkt filmisch, donker, aggressief en bovenal erg fijn.De albumafsluiter is de titeltrack ‘Xscape’. Het origineel werd in 1999 al door Darkchild geproduceerd en was toen al een volwaardig nummer. Darkchild nam het nummer opnieuw onder handen (en kan het weer niet laten zijn eigen naam hierin te noemen), maar overtreft zichzelf niet.

Het album Xscape is een muzikale reis langs Michael Jackson’s erven uit de jaren ’80 en ’90. De plaat bevat hitgevoelige tracks van hoog niveau, waar naast fans ook gewone muziekliefhebbers van kunnen smullen. Voor deze release namen producers zijn tracks onder handen met volledig respect voor zijn muzikale genialiteit. De toevoegingen van de demo’s en de dvd benadrukken dit nog eens. Als er nog meer postume platen van Jackson verschijnen, hopen we dat ook die met dezelfde zorgvuldigheid worden behandeld.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Michael Jackson Label:Sony Music
Cover Archie Bronson Outfit - Wild Crush

Archie Bronson Outfit - Wild CrushVier jaar de tijd hebben en dan met een album gevuld met slechts negen...