RECENSIE: Navarone - Vim And Vigor

Navarone
2014-07-14 De vijf heren van het Nijmeegse Navarone zijn sinds 2008 muzikaal actief en bleven maar kort onopgemerkt. Al snel speelde de band als voorprogramma in een show van de Golden Earring. In 2012 bracht de band hun debuutalbum A Darker Shade Of White in eigen beheer uit, dat met veel positieve recensies werd ontvangen. Anderhalf jaar later werd ook het tweede album van de band, Vim And Vigor genaamd, uitgebracht.

Navarone is een band die de rockgeschiedenis duidelijk kent en als een toverbal telkens nieuwe verrassingen brengt. De openingstrack ‘Time’ brengt een enorme berg spanning met zich mee, maar is tegelijk enorm explosief. De muziek klinkt als die van Placebo en de hoge stem van zanger Merijn van Haren klinkt bijna zo androgyn als die van Brian Molko. Maar slechts die ene vergelijking doet Navarone zeker te kort. Zo klinkt ‘Gimme A Shot’ als een track van Triggerfinger, maar horen we op het album ook invloeden van Led Zeppelin, Aerosmith en Pearl Jam terug. In de track ‘Leave’ horen we een vleugje americana terug.

Na de sterke openingstrack volgt het net zo goede ‘Brother’ met spookachtige coupletten en krachtige refreinen. De single ‘Smash ’n Grab It’ is wat meer ingetogen en bevat een grote rol voor de baspartij van Bram Versteeg. Navarone speelt bij vlagen hard, zoals in ‘Black And Blue’, maar weet overal een goede balans in hun rock te leggen. Zo ook in het samenspel tussen de ronkende en gillende gitaren op ‘Indigo Blue’ en in de tempospelingen op ‘Murder And Misery’. Midden in de plaat wordt de luisteraar verrast met het instrumentale ‘Psycho Vaquero’, dat klinkt als de soundtrack van de nieuwe western film van Quintin Tarantino. Wij raden de band graag bij hem aan.

Navarone is wat minder toegankelijk dan de Nederlandse rockbands die de laatste jaren de hitlijsten bestormen. Dat weerhoudt de band gelukkig niet van het maken van een goede tweede plaat. Met Vim And Vigor laat de band zien dat ze enorm zijn gegroeid en zowel op het podium als in de studio steeds beter op elkaar ingespeeld raken. Deze zomer is de band te bewonderen op verschillende festivals en in het najaar doen zij een clubtoer langs tien Nederlandse zalen.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Navarone Label:Suburban Records
Cover Amen Dunes - Love

Amen Dunes - LoveEen stevig album heeft de door Damon McMahon gezochte samenwerking met leden...