RECENSIE: Warckon - High Treason

Warckon
2014-06-26 Veel metalbands grijpen heden ten dage weer terug op het olschool geluid van de jaren tachtig. Ook het Belgische Warckon heeft zich laten inspireren door dit decennium. De band laat op haar tweede langspeler High Treason horen dat zij het geluid uit de Bay Area een warm hart toedraagt en dat is hoorbaar.

High Treason staat voor 51 minuten ambachtelijke thrash/speedmetal in de stijl van Bay Area bands als Testament, Metallica en Exodus. Zelf haalt de band daar nog Annihilator (uit Canada), Megadeth en Slayer bij , al hoor je de invloeden van die laatste twee wat minder terug.

Het maakt niet uit want met deze muziek kunnen de liefhebbers van oldschool metal lekker uit de voeten. Behalve dat de songs klinken alsof ze in die pioniersjaren thuishoren, is ook het geluid alsof het in die tijd is vastgelegd. Dit betekent een wat dun en spartaans geluid. Maar laten we eerlijk zijn, het geluid van de eerste Exodus of Testament platen houdt ook niet over, maar het zijn toch vooral de songs waar het om draait en die zijn bij Warckon van prima niveau.

Na een kort intro barst het onvervalste speedmetal nummer ‘The Weak’ los. Het vol van de tempowisselingen staande tussenstuk is ook geheel volgens de regels van toen. De lange songs ‘(My Very Own) Moriarty’ en ‘Dawn Of The Era Gargoylaes’ beginnen met een instrumentaal intro, inclusief fraai basloopje, en hadden zo van een oude Metallica-plaat geplukt kunnen zijn. Dit geldt overigens ook voor de fraaie ballad ‘Grief Is In The Eye Of The Beholder’, dat volledig op de bekende Metallica ballads is geënt. Hierin hoor je ook dat dit soort nummers het zwakke punt is van zanger Wouter Langhendries. In de snellere nummers komt hij er met zijn vrij rauwe stem nog wel mee weg, maar in deze ballad komt hij wat zwalkend over. Maar hadden de heren Chuck Billy en James Hetfield daar in de beginjaren ook geen last van? Het maakt dit nummer ook wel charmant en het doet verder niets af aan de kwaliteit van deze fraaie song.

Verder is het vooral gaan-met-die-metalen-banaan songs waarbij Warckon als een goed ingespeeld collectief klinkt en met High Treason weer even lekker herinneringen uit die goede oude tijd op het netvlies èn trommelvlies brengt. Leuke plaat.
Recensent:Jan Didden Artiest:Warckon Label:Emanes Metal Records
Cover Hal2A - Dick`s Last Days

Hal2A - Dick`s Last DaysHet persbericht bij Dick’s Last Days van Hal2A spreekt over “Het...