RECENSIE: Napolian - Incursio

Napolian
2014-07-08 Napolian is een jongen uit Los Angeles die op dezelfde middelbare school zat als Ice Cube en Eazy –E. Recent is zijn debuut Incursio verschenen, een instrumentale hiphopplaat. Incursio is Latijn voor invasie, waarmee de vraag rijst of het de jonge Amerikaan gelukt is deze titel waar te maken.

Door zijn achtergrond zou je vermoeden dat de plaat bol staat van de gangsterrap of op zijn minst enkele verwijzingen bevat. Toch is er niets waaruit blijkt waar deze jongen opgegroeid is. Integendeel, de hiphop van Napolian bezit niet de standaard West coast soul of jazzy stukken en lijkt bijna geheel zonder sampler zelf ingespeeld en geprogrammeerd. ‘Escobar’ is wat dat betreft een uitzondering op deze regel, dat nummer bevat wel een vocale sample. “What’s your name,” wordt gedurende het hele nummer herhaald. Het roept echter meer vragen op dan dat er antwoorden gegeven worden, want wat de exacte bedoeling is van het nummer wordt niet duidelijk.

Qua stijlen weet Napolian de luisteraar te vermaken met niet al te zware hiphopbeats (‘W (Dub)’), Ambient (‘Peace & Safety / Sudden Destruction’), Triphop (‘L O B B Y’ ) en de bijna clubachtige hiphop (‘Yeshua’). Dat lijkt lichte kamermuziek, maar hoewel de muziek aan het begin van de plaat over het algemeen inderdaad wat lichter en luchtiger is kun je wel stellen dat de overheersende sound op Napolians debuut juist die van de duistere industriële hiphop is. Deze sound komt onder andere tot uiting in ‘Principalities’, ’THERM.G’,’DARPA’ en de titeltrack ‘Incursio’.

Voor de luisteraar loont het de moeite om even dieper te zoeken naar de achtergrond van de songtitels. Zo is de titel ‘1 Peter 1:3-4’ een verwijzing naar de volgende Bijbeltekst: “Gezegend is God, de Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in zijn grote barmhartigheid herboren liet worden tot een leven van hoop door de opstanding van Jezus Christus uit de dood, tot een onvergankelijke, onbederfelijke en onaantastbare erfenis, die voor u is weggelegd in de hemel.”

Daarnaast staat de titel van het duistere nummer ‘DARPA’ voor: “Defense Advanced Research Projects Agency,” de centrale research afdeling van het Amerikaanse leger. Op het moment dat je zulke zaken weet ga je toch anders naar de nummers luisteren en krijgen de geluiden veel meer diepgang.

Uiteindelijk kun je stellen dat Napolian een goed debuut aflevert, maar dat je niet kan spreken van een invasie. Dit laatste is echter geen schande. Er zijn immers maar weinig artiesten die dit met slechts instrumentale muziek zonder vocalen voor elkaar krijgen. Een mooi visitekaartje is het echter wél. Nu maar hopen dat deze sounds de oren van goede rappers openen om samen tot grotere prestaties te komen.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Napolian Label:Bertus
Cover Nicola Conte - Free Souls

Nicola Conte - Free SoulsDe Italiaan Nicola Conte is een veelzijdig artiest. Naast gitarist is hij...