RECENSIE: Teebs - E S T A R A

Teebs
2014-06-24 In Los Angeles heeft Flying Lotus, labelbaas van het Brainfeeder label zijn thuisbasis. Vanaf deze plek aan de Amerikaanse westkust verspreidt hij elektronische muziek en instrumentale hiphop over de gehele wereld. Een van de mensen die bij deze Flying Lotus onderdak heeft gevonden, en dat onderdak kun je zowel figuurlijk ( in de vorm van het platenlabel), als letterlijk (in de vorm van het appartementencomplex) nemen, is Teebs. Teebs is een 26-jarige producer, geboren als Mtendere Mandowa. In 2010 bracht hij het geprezen Ardour uit en. In een recensie op deze site (http://www.festivalinfo.nl/recensie/4005/Ardour/Teebs/) werd toen geschreven dat “Teebs heel goed de nieuwe grote man van dit steeds populairdere genre zou kunnen worden.” Waarbij met dit “genre” de instrumentale hiphop van Flying Lotus en consorten bedoeld werd. Een muzieksoort die wel onder de hiphop valt, maar feitelijk meer een ambient type muziek is.

Voor E s t a r a , de opvolger van het debuutalbum van Teebs, kan deze tekst gewoon weer aangehaald worden. Het genre groeit gestaag en Teebs ook. Hiermee is hij echt een bewezen kwaliteitsmuzikant. Hij is er namelijk in geslaagd ook ditmaal weer een heerlijke sfeer te tekenen met zijn muziek. Wel is het geheel iets luchtiger doordat er op de achtergrond ditmaal niet de dramatische thematiek van de dood van zijn vader aanwezig was die destijds Ardour zo kleurde. Estara is hierdoor net wat lichtvoetiger dan zijn voorganger. Wat rest is een trip van twaalf nummers, waarbij niet eens te zeggen is wat voor specifieke trip het nou uiteindelijk geweest is. Op het moment dat de cd afgelopen is, merk je pas dat er de afgelopen tijd muziek opgestaan heeft en dat die tijd versneld voorbijgegaan is. Een veelheid aan elektronische thema’s op basis van hiphop. Al met al een typische Brainfeeder-release en fans van het label kunnen zich onmogelijk bekocht voelen. Voor de rest is het te hopen dat er een grote groep open-minded mensen is die zich eens waagt aan dit mooie genre. Mensen die voorheen niet door de standaard hiphop bekoord zouden worden, maar die door deze sfeermuziek juist wel betoverd zouden kunnen worden. Groei van de verkoop zou de artiesten een boost kunnen geven meer van dit moois te maken.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Teebs Label:Pias
Cover Monophona - The Spy

Monophona - The SpyMuziek uit Luxemburg, dat zien we niet vaak. Maar hoe klein het...