RECENSIE: Wicked Jazz Connection - Wicked Jazz Connection

WJC
2014-06-13 De Wicked Jazz Sounds Band is een internationaal platform voor muziek waar jazz- en dancemuziek elkaar ontmoeten. Het bestaat al sinds 2002 en hieruit is de Wicked Jazz Connection ontstaan. Deze band bestaat uit frontvrouw Bernice van Leer (Kraak & Smaak), toetsenist GilianBaracs en DJ Leroy Rey (beats). Connectie is het sleutelwoord voor de band. Ze geloven dat je een betere muzikant wordt als je ook een goed mens bent. Vandaar dat hun connectie met het publiek en met de personen binnen de band uiterst belangrijk is.

Jazz zit in de naam, toch speelt de groep op Wicked Jazz Connection een breder scala aan genres. Dance, soul en hiphop zijn enkele voorbeelden. Alles is ook nog eens naadloos aan elkaar gespeeld zodat het geheel toegankelijker is dan menig jazzband. De opener ‘The City’ warmt de luisteraar op met een strakke instrumentale song. Vervolgens is ‘Patience’ met rapper Bootie Brown, bekend van The Pharcyde& Gorillaz, een regelrechte hit met een tof intro, verslavende baspartij en een dikke rap. Tekstueel gaat het over het hebben van geduld in ‘Patience’ en het uit elkaar gaan in ‘My Sugar My Salt’, om vervolgens in ‘Hurricane’ te worden getrakteerd op regelrechte poëzie. In het laatstgenoemde nummer horen we Ursula Rucker, die we eerder hoorde op platen van The Roots en 4hero. Zij heeft een flow en uitvoering waar je u tegen zegt. Het is een belangrijke toevoeging op de plaat.

‘Iriminage’ is een verrassende track waar bekende en onbekende fans van de Wicked Jazz Sounds hun lof uiten. Diversiteit maakt het album kleurrijk. Het vraagt om herhaaldelijke luisterbeurten, want het album zit tjokvol muzikaliteit en details. Het snelle tempo van Wicked Jazz Connection gaat er tijdens ‘Hypothesis II’ eventjes uit, waarna het zich ontpopt in een bossanova-achtige dansnummer. ‘TwentyOne’ is een wat minder imponerende track, maar toch een prima afsluiter van een uitmuntend album.

De Wicked Jazz Connection heeft duidelijk zijn eigen smoel. De jaren ervaring die de muzikanten hebben opgedaan zorgen voor een droomdebuut. Het is zoeken naar minder sterke nummers. Er staan vooral echte toppers op, met een handvol goede tracks. De Nederlandse muziekscène heeft er weer een topact bij.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Wicked Jazz Connection Label:Wicked Jazz Sounds
Cover Kenny Wayne Shepherd - Goin`Home

Kenny Wayne Shepherd - Goin`HomeBluesgitarist Kenny Wayne Shepherd keert met zijn nieuwste album Goin’...