RECENSIE: David Douglas - Moon Observations

DD
2014-06-16 Geïnspireerd door de verhalen van een naamgenoot uit Schotland, die ruim tweehonderd jaar geleden in Noord Amerika de natuur verkende op zoek naar nieuwe planten en bomen, kwam David Douglas uit bij de natuur en in het bijzonder de maan als ultieme inspiratiebron. Hieruit ontstaat zijn debuutalbum Moon Observations, via de hoes mooi geïllustreerd door middel van een plaatje van een fraaie zonsondergang. Wat volgt zijn niets dan superlatieven voor de Utrechtse producer. Zo riep 3Voor12 zijn album uit tot Album van de Week en vervolgens tot Hollandse Nieuwe van de maand.

Met de maan als achtergrond in gedachten heeft de Utrechter een fantastisch relaxed, bijna loom luisteralbum afgeleverd. Schijnbaar achteloos verweeft hij hiphop, jazz, elektronische beats en wat lichte house in elkaar. Vervolgens is hij ook nog eens in staat om binnen de prettige sfeer die hij neerzet alle nummers mooi in elkaar over te laten lopen. Hiermee creëert hij een album dat een totale samenhang heeft en in een adem geluisterd dient te worden om optimaal de sfeer te pakken te krijgen. Op slechts twee plaatsen wordt hij hierin ondersteund door goed gekozen gastvocalen. Petter Carlsen en Blaudzun, beiden meester in het neerzetten van een duistere sfeer. Hun vocalen passen dan ook perfect op de nummers “Sweet Moonflower” en “White Heat Blood.” Zonder op de voorgrond te treden weten ze perfect hun stempel te drukken op deze nummers. Waarbij van het nummer met Blaudzun gesteld kan worden dat het naar alle waarschijnlijkheid hoge ogen zal gooien onder de liefhebbers van de muziek van Röyksopp. Even lijkt het er tegen het einde van het album op dat met het inzetten van het voorlaatste nummer ‘Je Ne Sais Pas’ wordt toegewerkt naar een dance-georiënteerde climax. Maar met titeltrack ‘Moon Observations’ duiken we toch weer de lome warmte in en wordt het geheel volledig relaxed afgesloten.

Concluderend kun je wel stellen dat alle superlatieven volledig op hun plaats zijn. Moon Observations is een album dat het verdient om op te staan en je te voorzien van een dromerige rust. Al met al is de release van dit album ook goed getimed. Zo aan het begin van de periode waar de mensen via de barbecue overgaan naar een lekker lome avond waarbij met en drankje gefilosofeerd kan worden over de grootsheid van de maan die tweehonderd jaar geleden al een inspiratiebron was en in de huidige tijd dat gelukkig ook blijft.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:David Douglas Label:Atomnation
Cover Isabelle Amé - We Are Life

Isabelle Amé - We Are LifeVorig jaar studeerde Isabelle Amé af aan de Rockacademie in Tilburg. Daarna...