RECENSIE: Marcus Malone - Stand Or Fall

Malone
2014-07-27 Het enthousiasme spat er al van af in ‘Living The Blues’, de opener van Stand Or Fall, het nieuwe album van Marcus Malone. ”We’re gonna wang dang doodle to the morning light”, zingt hij in de swingende bluesrocker. “Er mag gedronken en gefeest worden want de blues is het beste medicijn als het je allemaal even teveel wordt”, aldus de zanger/gitarist. Mochten de buren of zelfs de politie aankloppen in verband met geluidsoverlast, dan laat je ze gewoon binnen.

Op Stand Or Fall liggen de accenten weliswaar nadrukkelijk op de stevige blues en rock maar Malone laat zich vooral in de rustige passages van zijn soulvolle kant zien. Voor de gospel-liefhebbers wordt het zelfs heel even interessant wanneer er ook nog een koor wordt toegevoegd zoals in het meeslepende ‘It’s Gonna Take Time’. Malone is duidelijk van alle markten thuis. Hier en daar wordt de hulp ingeroepen van een zeer uiteenlopend stel gastmuzikanten zoals bassist Winston Blissett van Massive Attack of gitarist Julian Bardock van 24 Pesos voor wie zelfs Malone graag een stapje opzij doet.

Hoewel hij zich tegenwoordig voornamelijk op de Europese markt richt laat de situatie in zijn geboorteplaats hem niet onberoerd. Zo wordt in ‘Detroit City Blues’ de teloorgang van zijn stad beschreven en die is dusdanig zorgwekkend dat Malone zich bijkans genoodzaakt ziet naar de whiskey te grijpen. De rauwe, ongenuanceerde ‘Detroit-sound’ is hem op het lijf geschreven. Met stoere gitaarsolo’s en vocaal machtsvertoon als belangrijkste wapenfeiten imponeert Malone op dit zesde album. De dikwijls ietwat clichématige tekststructuur nemen we maar voor lief. Voor nuances en subtiliteiten ben je hier simpelweg aan het verkeerde adres maar voor diegenen die op zoek zijn naar één van de meest oprechte bluesrockalbums van het jaar is Stand Or Fall verplichte kost.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Marcus Malone Label:Coast To Coast
Cover Matt Andersen - Weightless

Matt Andersen - Weightless Matt Andersen sleepte al verscheiden blues-prijzen in de wacht. De Canadees...