RECENSIE: Preservation Hall Jazz Band - That`s It!

PHJB
2014-07-21 De Preservation Hall Jazz Band vertegenwoordigt al sinds 1963 het muzikale erfgoed van New Orleans. Ben Jaffe, zoon van één van de oprichters van de Preservation Hall Jazz Band, houdt het gezelschap nog steeds overeind. That’s It! is het nieuwste album van de historische band.

Deze plaat opent swingend met het gelijknamige ‘That’s It!’. Op een dreigend, door tuba en drums gecreëerd ritme snerpen de blazers erop los. De plaat staat gelijk als een huis. Het nummer combineert de dreigende blues van The Black Keys met voortreffelijke New Orleans jazz klanken.

Verderop is de plaat meer traditioneel. Ook hier is het pure kwaliteit wat de klok slaat. De zanger van ‘Halfway Right, Halfway Wrong’ doet sterk aan Clarence ‘Frogman’ Henry denken. De jazzy tonen van met name de trompet sluiten goed bij zijn stem aan. Het absolute hoogtepunt is echter ‘Rattlin’Bones’. Op meesterlijke wijze wordt er een verhaal verteld, waarin de muzikant een nacht op het kerkhof heeft doorgebracht. Het ritme is loom en meeslepend. De zanger heeft een zware stem dat het gevoel geeft dat je ergens in een kroegje mee staat te luisteren naar dit sterke verhaal.

Op het nieuwste album That’s It! werkt de Preservation Hall Jazz Band samen met, onder andere, Jim James van My Morning Jacket. De zanger is duidelijk een fan van het gezelschap, ze mochten al eens mee op tournee als voorprogramma, en weet de plaat een actueel sausje te geven. Het is echter nog steeds de traditionele New Orleans jazz die de boventoon voert. Op heerlijke wijze doet That’s It! denken aan het beste werk van Fats Domino, Louis Armstrong en Allen Toussaint. De plaat is daarmee de perfecte soundtrack voor de zwoele zomermaanden.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Preservation Hall Jazz Band Label:Sony Music
Cover Kelis - Food

Kelis - FoodWe hebben al best een tijd niets meer van Kelis vernomen, en nu is daar dan...