RECENSIE: Chrissie Hynde - Stockholm

Hynde
2014-08-12 The Pretenders is officieel altijd een band geweest, maar officieus is Chrissie Hynde de constante motor geweest van het invloedrijke Britse gezelschap. Dat moest ook wel, want de band kende meer personeelswisselingen dan het gemiddelde voetbalelftal. Na 38 jaar komt er dan eindelijk haar eerste echte soloalbum, vernoemd naar de plek waar het is opgenomen.

In Stockholm heeft Hynde duidelijk een hoop nieuwe vrienden leren kennen, want het album is mede geproduceerd, geschreven en ingespeeld door Zweden. Vooral Björn Yttling (Peter, Björn en John, die van Young Folks) heeft als producer en co-schrijver zijn hand gehad in het maken van Stockholm. Verder maakt Neil Young zijn opwachting, hij speelt mee in het verder weinig bijzonder ‘Down The Wrong Way’. Het is lichtelijk ironisch dat een vrouw die gewend is, zelfs in bandvorm, alles zelf te doen hier de hulp inroept van een aantal vrienden en bekenden en zelfs voor het eerst met een co-schrijver werkt.

Het geheel resulteert in een hele prettige plaat, die ondanks het bonte gezelschap Scandinaviërs en muzikale legenden erg gemoedelijk aanvoelt. Opener ‘You Or No One’ kruipt al snel onder je huid, evenals het zeer vermakelijke ‘Dark Sunglasses’. Voor fans van de Pretenders is er niet veel nieuws onder de zon. De songs zijn wat minder scherp als vroeger, maar dat wordt gebalanceerd door de uiterst zelfverzekerde manier waarop Hynde het geheel bij elkaar speelt. Die karakteristieke stem heeft opvallend weinig aan kracht ingeboet de afgelopen jaren, moeiteloos zingt ze de elf nummers aan elkaar.

De hoogtijdagen van Hynde en haar Pretenders mogen dan achter haar liggen, maar ze krijgt het gewoon weer voor elkaar een sterke poprockplaat af te leveren. Een album met die attitude en klasse die haar al een hele carrière definieert, meer zou je als Pretenders-fan toch niet durven vragen.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Chrissie Hynde Label:Caroline Records
Cover Kasabian - 48:13

Kasabian - 48:13 Kasabian wordt in Engeland gezien als één van de grootheden van de huidige...