RECENSIE: FireForce - Deathbringer

Fireforce
2014-08-06 Powermetal, in de meest traditionele zin van het woord, is een genre dat het vooral in Scandinavië, Duitsland en Japan heel er goed doet. In de lage landen lopen er een handjevol bands rond die redelijk aan de weg timmeren, maar echt populaire bands zoals Hammerfall, Blind Guardian of Gamma Ray hebben we in België en Nederland niet.

Dat het Belgische Fireforce haar nieuwste album in de Prophecy & Music Factory Studios in Duitsland heeft opgenomen en dat de band een deal heeft met het Duitse Limb music zegt wat dat betreft genoeg. Deathbringer is de opvolger van het debuut March On en opgenomen met producers R.D.Liapakis en Christian Schmid. Hiermee lijkt het succes in Duitsland sowieso gewaarborgd en zeg nou zelf, de muziek op Deathbringer heeft alles om het in de heimat te maken.

Muzikaal is Fireforce op Deathbringer dan ook nogal voorspelbaar. In de vlotte powermetal hoor je al mijlenver de tempowisselingen en de refreinen aankomen, maar daar smullen onze oosterburen enorm van. Het hoeft niet moeilijk te zijn, als het maar lekker klinkt, en dat doet Deathbringer zonder meer. Sterke riffs, sfeervolle gitaarsolo’s en een sterke ritmesectie ondersteunen de wat brallerige stem van Filip Lemmens. Het past allemaal in het plaatje, net zoals de teksten die vol zaken staan die uit een rijke fantasie lijken ontsproten. Je ziet de antieke veldslagen al voor je in ‘Combat Metal’ of ‘To The Battle’.

Voor het overige horen we een verzameling powermetal songs die allemaal in ongeveer het zelfde tempo voort galopperen zonder echte uitschieters naar boven of naar beneden. Het soms aanwezige twin-gitaar werk is een leuke toevoeging in songs als ‘MN29’ en ‘Sekhmet – Warrior Goddess’. Het rustpuntje zit in het begin van ‘Aeons’, maar juist dan valt Lemmens enigszins door de mand. Wanneer hij over een dikke laag metal mag zingen valt het niet op dat hij niet de sterkste zanger is, maar alleen over een stukje basgitaar maakt hij een geforceerde indruk. De lekkerste nummers zijn het vrij snelle ‘Words Of Hatred’ en de vlotte opener ‘Deathbringer’. Opvallend is ook nog de Tygers Of Pan Tang cover ‘Gangland’ dat zeker niet onverdienstelijk klinkt.

Deathbringer is gelukkig wel lekker stevig en omzeilt al te veel vrolijkheid zodat het plaatje lekker binnen komt, al wordt je nooit echt omver geblazen. Daarvoor is het allemaal net wat te doorzichtig en eenvoudig wat de Belgen van Fireforce ons laten horen.
Recensent:Jan Didden Artiest:FireForce Label:Limb Music
Cover Ensor - Kicks

Ensor - KicksHet gloednieuwe muziekplatform/platenlabel Off Amsterdam heeft zes bands...