RECENSIE: Villa Zeno - Self Made Woman

Zeno
2014-09-17 De nummers van het debuutalbum van de Achterhoekse band Villa Zeno kennen een hoge dansbaarheid. De band heeft zich dan ook totaal niet ingehouden bij het maken van deze plaat, want de instrumenten vliegen je daadwerkelijk om de oren bij het beluisteren van Self Made Woman. De bandleden zijn ieder in een ander decennium geboren waardoor de muziek over invloeden beschikt van zowel de 60’s, 70’s, 80’s als 90’s. Al deze muzikale tijdperken worden ruimschoots vertegenwoordigd op deze plaat.

Laten we beginnen met ‘Self Made Woman’, de opener van het gelijknamige schijfje. Een redelijk rustig rocknummer om even mee op te warmen. Zanger Jonah Falke zegt het interessant te vinden om te schrijven over dingen die buiten hemzelf staan. ‘Self Made Woman’ gaat daarom bijvoorbeeld over een man die eigenlijk een vrouw is, een travestiet. ”Will do the things like men, I guess I pretend” en “Go find your momma’s ring, my heals are high but never enough” vertelt de tekst ons.Dit nummer wordt opgevolgd door het iets pittigere ‘King Out of Honour’ dat voorzien is van een stevige solo van toetsenist Timon Massop.

Op de plaat neemt de band een aantal keren een beetje gas terug met ‘Home’ en ‘Do-Che-Ma-Ne’ (een duet met Maxime Barlag, frontvrouw van Mister & Mississippi). Beide tracks beginnen akoestisch en stralen veel rust en subtiliteit uit én leggen de focus voornamelijk op de zang. De echte uitschieters van het album zitten hem naast ‘Self Made Woman’ ook in ‘Lady Dy’ en ‘Screaming J Hawkins’ die je flink bij je kraag grijpen en barstens vol energie zitten. Om te laten zien dat Villa Zeno van vele markten thuis is, is daar ook ‘James Brown =Dead’ waarmee de Achterhoekers een uitstapje maken naar de jaren tachtig. Het nummer is een mix van funk, rock en hier en daar een heel klein beetje disco.

Tot slot werkt het album met de nummers ‘Bullit’ en ‘Waiting’ zeer langzaam naar een einde toe en is het tien minuten durende ‘Waiting’ in de laatste vier minuten zelfs nog voorzien van een stukje audio dat opgenomen is tijdens één van hun optredens. Desalniettemin is ‘Self Made Woman’ een prima debuut dat staat als een huis. Villa Zeno weet zich hiermee goed te onderscheiden met hun toch wel kenmerkende sound en laten zien dat zij net even een beetje anders zijn als de rest. Het is muziek die in principe niet zozeer geschikt is voor de mainstream luisteraar, maar de ietwat avontuurlijkere muziekliefhebber zal hier zeker van smullen.
Recensent:Jennifer Worrell Artiest:Villa Zeno Label:Silvox
Phil/Dave

Dave Alvin & the Guilty Men - Common Ground: Dave Alvin & Phil Alvin Play And...Big Bill Broonzy leefde van 1893 tot 1958. In deze vroege periode stond de...