RECENSIE: Diablo BLVD - Follow The Deadlight

Diablo
2014-07-24 Alex Agnew is niet alleen een bekende stand-upcomedian, hij is ook een groot liefhebber van stevige muziek. Zo presenteert hij elk jaar De Zwaarste Lijst op Studio Brussel en is hij al sinds 2005 frontman van de metalband Diablo Blvd. Dat deze band niet slechts een hobbyprojectje is, werd duidelijk toen Agnew in september 2012 aankondigde zijn comedy carrière tijdelijk in de ijskast te zetten en zich volledig op Diablo Blvd te gaan richten.

Naast Agnew bestaat Diablo Blvd uit doorgewinterde muzikanten uit de Belgische scene, die eerder hun sporen verdienden bij onder meer A Brand, Born From Pain en Meuris. De band debuteerde in 2008 met het album The Greater God, drie jaar later gevolgd door Builders Of Empires. De van dit album afkomstige single ‘Black Heart Bleed’ deed het goed op Studio Brussel.

Met Follow The Deadlights levert Diablo Blvd haar derde album af en de heren hebben het deze keer echt serieus aangepakt. Het album werd door de band zelf geproduceerd, maar voor het mixen en masteren werd de hulp ingeroepen van Jay Ruston en Paul Logus. Deze werkten eerder voor onder andere Steel Panther, Stone Sour en Anthrax. Follow The Deadlights klinkt hierdoor als een klok en dit komt de muziek zeker ten goede.

De muziek van Diablo Blvd laat zich omschrijven als een mengeling van metal, hardrock en harde rock. Invloeden zijn onder andere Corrosion Of Conformity (naar wiens ‘Diablo Blvd’ de band vernoemd werd), Metallica, Danzig en The Cult. Diablo Blvd vermengt deze invloeden tot stevige maar vaak melodieuze heavy rock met hier en daar een pakkend refrein. Door de strakke productie wordt de muziek nooit echt ruig, maar al te glad is het ook weer niet. Het geluid is vooral lekker zwaar. Soms komt het vijftal onverwacht hard uit de hoek, zoals in het laatste gedeelte van ‘Get Up 9’. In deze uptempo, riff-heavy passage komen de metal-invloeden duidelijk naar voren.

Deze horen we ook in de tweede helft van albumafsluiter ‘Inhuman’, dat rustig begint en dan mooi wordt opgebouwd. Mede door de combinatie van slepende en hardere passages vormt deze track een van de hoogtepunten op Follow The Deadlights. In bijvoorbeeld ‘Son Of Cain’ en single ‘Follow The Deadlights’ horen we de meer melodieuze kant van Diablo Blvd.

Agnew bewijst op Follow The Deadlights (opnieuw) dat hij een zeer verdienstelijk metalzanger is. Zowel zijn cleane stem als zijn grunt zijn uitstekend. Agnew schreef zelf ook alle teksten op Follow The Deadlights en deze zijn niet helemaal vrij van metal-clichés (“Look beyond the veil. Tread the path unknown. Ride a horse so pale. And dance with the skeletons.” uit albumopener ‘Beyond The Veil’). Echt storend is dit echter niet.

Diablo Blvd levert met Follow The Deadlights een uitstekende plaat af, waardoor we ze voortaan gewoon kunnen bestempelen als prima metalband en niet meer als band van die bekende stand-upcomedian.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Diablo BLVD Label:Sony Music
Cover Sam Smith - In The Lonely Hour

Sam Smith - In The Lonely HourSamen met Disclosure had Sam Smith in 2013 een flinke hit te pakken met het...

Cover Mumbai Science - Déjà Vu

Mumbai Science - Déjà Vu De twee grootste festivals van België krijgen de laatste jaren steeds meer...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT