RECENSIE: Stephen Steinbrink - Arranged Waves

Steinbrink
2014-10-09 Stephen Steinbrink is een singer-songwriter uit de Verenigde Staten die met Arranged Waves alweer toe is aan zijn negende studioalbum (waarvan drie onder de naam French Quarter). Een oude rot in het vak zou je zeggen. Nee hoor, Steinbrink heeft er pas zesentwintig levensjaren op zitten, maar heeft duidelijk niet op een luie stoel gezeten. Naast zijn bedrijvigheid is ‘experimenteel’ essentieel in de beschrijving van de multi-instrumentalist, al is het alleen maar om vergelijkingen met happy-go-lucky singer-songwriters als Jason Mraz alvast vakkundig af te wenden.

Het betekent namelijk niet dat Arranged Waves een deprimerende plaat geworden is. Het album bestaat uit dromerige, psychedelische gitaarpopnummers waarin Steinbrink het midden vindt tussen Jacco Gardner en een soort laidback versie van Real Estate. Niets vergeleken met de doorsnee singer-songwriter dus. De songs leunen goeddeels op sfeer, zitten sterk in elkaar en bevatten de nodige sprankelende elementen, wat het geheel tot een prettige luistervaring maakt.

Door de instrumentatie klinkt Arranged Waves een beetje als een slaapkamerproject waarin Steinbrink een brug probeert te slaan tussen lichtvoetigheid en melancholie. Het resulteert in een soort van dromerige weemoed die zijn uitdrukking vindt in fijne melodieën, met de door de gitaar gedreven songs ‘Now You See Everything’ en ‘Animate Dust’, en het psychedelische tweeluik ‘A Simple Armature Of Your Ideal World’ en ‘Synesthetic Ephemera’ als meest positieve uitschieters.

Het grootste probleem is dat de plaat door haar dromerigheid ook alweer snel uit je geheugen wordt gewist. De dromerigheid is prikkelend maar brengt je niet naar onbekende mentale oorden. Lijfliederen voor dagdromers hebben op dagelijkse basis nou eenmaal een beperkt bestaansrecht en daar weet ook dit album geen verandering in te brengen. Dat doet echter niets af aan de veelal fijne composities en de vakkundigheid waarmee Steinbrink zijn plaat vormgegeven heeft. Even ontsnappen aan de werkelijkheid kan met Arranged Waves namelijk uitstekend.
Recensent:Mick Claessens Artiest:Stephen Steinbrink Label:Melodic
Cover Sinkane - Mean Love

Sinkane - Mean LoveDe van oorsprong uit Soedan afkomstige Ahmed Galab, die op jonge leeftijd...