RECENSIE: Livingston - Animal

Livingston
2014-10-23 Als we de bio moeten geloven is er sinds de oprichting bij het uit Londen afkomstige Livingston van alles misgegaan. Een enorm grote platenmaatschappij zag het helemaal zitten en tekende de band die toen al uitsluitend voor uitverkochte zalen speelde terwijl met het debuutalbum hoge noteringen werden behaald in verkooplijsten. Voor de opvolger Fire To Fire werd zelfs een topproducer aangetrokken die eerder verantwoordelijk was voor het geluid van Peter Gabriel of bands als Tool, Muse en Placebo.

Wat is dan het probleem vraagt u zich terecht af. Welnu, de bandleden werden gedwongen radiovriendelijke composities af te leveren, uiteraard een doodzonde voor iedere muzikant die zichzelf heel serieus neemt. Het verschil in visie van de muzikanten en die van de maatschappij werd te groot met een scheiding tot gevolg. Nog altijd schaamt de band zich voor deze miskleun. Op de vraag waarom je zoiets dan toch nog uitbrengt moeten wij u het antwoord schuldig blijven.

Beter is het wellicht om het in eigen beheer uitgebrachte nieuwe album Animal onder de loep te leggen. Iets buiten Berlijn trok de band zich terug om in een afgelegen jagershut de basis te leggen voor een grote doorbraak en alsnog geschiedenis te schrijven in de rocksector.Met een spannend muzikaal titelloos intro waarin strijkers, synthesizer en drums de boventoon voeren, slaagt Livingston er al meteen in om de luisteraar bij de kladden te pakken.

In ‘When It Goes Away’ maken we voor het eerst kennis met de stem van zanger Beukes Willemse en kunnen we teksten als ”Try to walk on the razor’s edge, try to sleep on the broken glass” op ons laten inwerken. Het is duidelijk: deze band gaat het grote gebaar, zoals we dat bij veel gevestigde namen tegenkomen, niet uit de weg. Sterker nog: tracks als ‘Skin & Bones’ en ‘Chemicals’ zouden op de nieuwe van U2 zelfs niet eens misstaan. Ook de liefhebbers van Boxer Rebellion komen aan hun trekken bij beluistering van ‘The Hunter’.Wanneer we in ‘Opposite Tracks’ spitsvondige passages als ”Don’t throw your arms around me, don’t say you’ll never leave Me, it’s just chemistry” voorbij horen komen weten we genoeg: Livingston is er in geslaagd om een prima toegankelijk album af te leveren dat een breed publiek moet aanspreken en dan met name dat gedeelte dat graag naar de radio luistert.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Livingston Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Petter Carlsen - Sirens

Petter Carlsen - SirensMet Clocks Don’t Count zorgde de Noorse singer-songwriter Petter Carlsen...